Det knakar i rabatterna
Oj vad det knakar i rabatterna. Satt i solstolen på altanen och kände en stickande doft som bara en blomlök kan åstadkomma, Kjesarkronan. Jag reeste mig upp och tittade nedanför altanen och där var dom, fyra feta "knoppar" som sträcker på sig ur jorden. Dom kom aldrig upp förra året så jag todde dom hade dött men nu kommer dom med buller och bång. Hoppas nu bara att det är rätt färg på dom för de skall vara röda och inte oranga.
Jag har en gul som ej kom upp ordentligt förra året så jag kan ju flytta dessa röda dit om de ej kommer upp i år. Vi får se hur det blir för vi har massor med projekt i trädgården i år.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Här kommer också mängder av Kejsarkronor i år. Det verkar ha varit en gynnsam vinter för dem!
Låter snyggt med röda! Vi har bara de vanliga som är orange.
Såg att även en annan fritillaris börjar sticka upp genom jordytan trots sitt väldigt skuggiga läge här.
Det är Blek klocklilja, Fritillaria pallida, som jag är mycket förtjust i.
Bilden är från förra året.

Vilken förtjusande bild! Som gjord för ett romantiskt trädgårdsreportage. Jag vill också ha klockliljan. Åh vad det är besvärligt med alla era vackra bilderpå blommor som jag inte har. Ännu.
För mig som bor första året är det som julafton varje dag nu, fast än så länge klämmer jag bara på paketen. Jag känner inte igen det som växer mer än en massa krokus än så länge… men de är många och jättefina.
Numer pensionär i Nynäshamn

Förstår att du går i väntans tider utöver det vanliga. Jag vet ju i alla fall vad som bör komma upp. Det ska bli jätteroligt att få se bilder och höra dig berätta om vilka växter som visar sig.

I min trädgård så kan man oxå höra hur det riktigt knakar i rabatterna. Klockliljan skulle jag oxå vilja ha, den är ljuvlig, men är den en kinkig dam att ha med att göra?
#3, Margareta. Vi gillar ju identifiering så fotografera allt så ska vi säkert lösa vad det är för något. Börja med bladen.
/Lillianna
~ Lillianna ~
Hej Diana 61!har oranga kejsakronor men de har bara visat sig två gånger.Gör jag något fel?Hur skall man gå tillväga med dessa blommor de är ju sååå fina.Hälsn,från Pionen
Hej Pionen, Hur står dom? Full sol eller ej? Dom vill ha en plats i full sol och inte för torrt. De skall ja det fuktigt hela tiden men ej blött. Jag har alla mina i full sol och de blommar fint men vi har en gul som bråkar med oss och vill ej blomma ordentligt och verkar svag, likaså en orange. Det kan ju vara en dålig lök. Så jag hoppas dom kommer upp i år. Jag har gula, orange och röda, men ingen av de röda ville visa sin röda färg utan var mörk orange i färgen. Men en av de röda som sagt kom ej upp mun nu har fyre teta knopper kommit så jag hopps dessa kommer att vara röda.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

#5 Humlan,
Nej, Klockliljan är inte speciellt svår. Den vill gärna ha en del kalium för att blomma bra. Man kan gärna blanda ner litet vedaska i jorden, och den vill gärna ha litet fuktighetshållande jord.
Som hos andra fritillarior försvinner alla stjälkar helt någon tid efter blomningen. Endast sådana stjälkar, som bildat ett fröhus förblir tills fröna mognat.
#7 Dina Kejsarkronor skulle kanske behöva litet kaliumtillskott.
Besökte förra våren en obebodd gård, där det blivit ett hav av Kejsarkronor. Många stod i nästan total skugga, inunder trädkronorna, så de klarar sig i sådana lägen också.

Hmm… Vedaska, har jag inte direkt nån tillgång till men det finns nån kaliumrik gödning att köpa? Något särskilt läge den vill ha för att trivas?

Nej, jag har haft både i solsken och i skuggigt läge och det går bådadera. skulle förstås tro att den blommar litet bättre med litet flera soltimmar.
Den är ju släkt med Kejsarkronan och om du tittar på bilden i mitt inlägg #9, så ser du att fritillarior kan trivas i skuggläge också!

Jag har också precis flyttat in (eller, ja, för ett halvår sen, precis lagom till att se alla vissna pioner) och jag blir överraskad varje dag! Jag lyckades putta ner några tulpaner (okej, bortåt 100 lökar) i höstas, men nu lyser trädgården både av påskliljor på väg upp, blommande orangea krokusar och kritvita snödroppar, gul vårgäck (eller vad de heter?) och ungefär 10.000 krokusar på väg upp ur jorden, tillsammans med en hel drös tulpaner som jag vet att jag inte har planterat.
De förra ägarna har inte brytt sig om trädgården alls på många år och samtliga rabatter är igenvuxna med ogräs och grästuvor, men några hann jag "rensa" (läs: göra om totalt) innan vintern. Det återstår mycket jobb med rensning och nygrävning, men det är bara kul. Lite konstnärligt, tycker jag, att skapa något vackert av alla gamla rabatter med sitt vissna gräs och bruna perennstänglar.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#12 Både du och Margareta har verkligen något att se fram emot. Det stora bekymret är att gå och vänta och undra om det är ogräs eller blommor som kommer
Vilken spännande tid - bara att ta det lugnt med rensningen det här första året och bara ta det ogräs som är uppenbart.
Kalium finns i bananer tex. Så tryck ner dina bananskal runtom kejsarkronan så ska du se att det gör nytta. Har hört och läst att just kejsarkronor är tjuriga och kan ta många år på sig att bekänna färg. Jag har haft några i 5 år som bara skickar upp stinkande blad och än så länge inga blommor. Kanske i år??
Kalium lär oxå vara bra mot svartfläckssjuka Rosor. Gör likadant där. Tryck ner lite bananskal och vattna.
/Lillianna
~ Lillianna ~