Skottskjuten solo
En av solo-vitlökarna i skafferiet har skjutit ett skott.
Kan det bli något? Typ att den sätter sidolökar eller nåt?
Hur går man tillväga om man vill odla solo vitlök?
(Solo-vitlökar är de vitlökarna som inte har klyftor. De är hela.)
Kolla in denna tråden (skrolla längst ner):
http://217.70.34.228/forums//index.php?q=forums/index.php&showtopic=40585
#1 - Har kollat länken.
Den ena satte en solo-vitlök och fick vanlig klyftad vitlök, den andra fick "nästan" en sololök (bara 2 klyftor).
Hmm… Mysko!
Det står ju också att det beror på sättet att odla dem!
Om jag har förstått det rätt, så är det från början samma lökklyfta och beroende på hur den odlas, så blir det vanlig vitlök med klyftor eller en enda solo-lök. Jag får alltid någon av mina lökar att bli solo, men jag odlar alla på samma vis.
Du kan ju prova att sätta den och se vad det blir! Skriv gärna här sedan och berätta om resultatet!
Jo. Jag får fundera på om den ska hamna i soppan eller i en kruka för testodling.
När man inte har tillgång till mark att odla i så är tyvärr möjligheten för att testodla mindre. Fast nyfikenheten är oförändrad. 

Jag har läst att klyftan man satt, växer som en sololök tills den mognar. Det är då den klyftar sig. Vad som styr när den ska mogna vet jag inte, kanske hur stor löken är eller temperturen i jorden eller solljuset. Blasten gulnar när löken mognat/mognar.
Jag satte några klyftor som grott i skafferiet ett år. Det funkade perfekt - stora präktiga, klyftade lökar trots att jag satte dem först ganska sent på våren.
Sent på hösten samma år, satte jag klyftor från de lökar jag skördat. De sköt upp på våren, men vissnade plötsligt ner. Vet inte varför, men tror att de började titta upp redan på hösten (som blev varm igen efter frost i början av november), så de blev nog köldskadade under vintern.
Det känns lite exotiskt och proffsigt att kunna säga att man bjuder på hemodlad vitlök!
Ur boken Kryddväxter Av Marie och Björn Hansson, Nordstedts förlag:
"Det går utmärkt att odla vitlök i kruka. Plantera klyftorna på våren i en djup och vid kruka med grusblandad odlingsjord. Ställ krukan i ett soligt fönster eller på ett varmt, skyddat och soligt läge på balkong eller terass. Låt jorden torka upp något mellan vattningarna. Använd flytande gödsel varannan vecka. Eter ett tag kommer löken upp med gröna vitlökssmakande blad som du kan klippa och använda som gräslök. Vill du skörda lökarna ska du vänta tills blasten vissnat ner under sensommaren. Krukodlade vitlökar blir små jämfört med frilandsodlade, men lika goda."
#5 Sent på hösten samma år, satte jag klyftor från de lökar jag skördat. De sköt upp på våren, men vissnade plötsligt ner. Vet inte varför, men tror att de började titta upp redan på hösten (som blev varm igen efter frost i början av november), så de blev nog köldskadade under vintern.
Kollade du löken under blasten? När vitlöken gror redan på hösten, blir det år 2 för den på våren och då delar klyftorna på sig.

#6 Aha, kan det vara så?!
Nej, jag kollade faktiskt inte hur det såg ut nere i jorden. Tänkte många gånger på att jag skulle göra det, men var sjuk mycket, så jag orkade inte engagera mig i trädgården något vidare.
Men om det blev som du säger, att den delade sig, borde det varit pytte pytte små klyftor på en liten liten lök! Gulligt på nåt vis. Men kan de klyftorna finnas kvar och gro nu till våren?
#7 Det är möjligt att de finns kvar, men det borde ha kommit blast under våren/sommaren.