En partner till min New Dawn?
Jag satte ju förra året en New Dawn intill mitt plommonträd, och den har börjat leta sig upp med gott resultat. Nu gick jag och funderade igår när jag grävde i rabatten runt plommonträdet, om inte det hade gjort sig med en klematis som partner till rosen?
Vilka kan vara lämpade till att klättra i träd? Det får väl nästan vara en sort som inte behöver beskäras så mycket? Det kan ju bli lite knivigt att klippa ner allt varje år? Eller? Någon som har erfarenhet av klematis i träd? Kanske någon alpklematis kan göra sig?

Något violett eller blått vore väl vackert till New Dawns blekrosa blommor?
Det här är de jag har. Alpclematis växer nästan för mycket. Tror inte det är så besvärligt förresten att klippa ner en klematis från en klätterros. Stänglarna (på klematisen) är ju tunna och spröd omkring febr då det är läge ta bort dem.
Den här har jag inte - Georg - men skulle vilja ha. Att den remonterar låter väl fantastiskt?

Ja, det är kanske inte så besvärligt att bli av med det gamla på clematisen? Hmm… "Georg" var jättefin… "Elsa Späth" var ju oxå underbar, men det är kasnke det småblommiga jag ska satsa på eller? Det spelar kasnke ingen roll, det som händer om man klipper ner den storblommiga hårt på våren är väl att man går miste om blomningen på fjolårsskotten och att clematisen blommar lite senare på sårsskotten? Har jag fattat det rätt? Det där med att klippa clematis är rena djunglen tycker jag. De sorter jag köper skriver jag noga in i min lilla bok med etiketten om det går, hur man beskär den och när. Annars är jag lika klok på våren…

I stort sett är regeln att de vårblommande inte beskärs. Bara gallras ur när du blir övermäktigt stora. Och att de senblommande klipps ner på vintern.