Rosjord
Tänkte höra om det är någon här som kan tipsa mig om lämplig jord för min enda ros jag har? Känns lite onödigt att köpa en hel stor säck när jag bara har en enda ros stående i en kruka, vill inte plantera den nånstans här eftersom jag tänkte ta den med mig den dag jag flyttar och det vet jag inte om det blir i år eller nästa år, tror inte att det kommer att dröja så mycket längre än så i alla fall.

Tänker du behålla den i kruka ett tag? Du kan ta vanlig krukväxtjord och helst blanda upp den med litet lera om du kan få tag på det. Se till att den får näring. En halv deciliter med benmjöl i botten på krukan räcker ett bra tag.
Det är en Flammentanz så egentligen är det ju ingen krukros men när jag flyttade ifrån mitt ex ville jag inte låta den dö bort eftersom den stod ivägen för honom så därför tog jag den med mig i en kruka. Eftersom jag som sagt inte vet riktigt hur länge jag kommer att bo kvar här men däremot vet att jag inte kan bo här hur länge som helst så "måste" den bli stående i krukan. Det långa skottet på den ser dött ut men det finns helt klart liv fortfarande i den men näring lär den nog behöva och som sagt, ny jord. Kan jag kanske ta samma jordblandning som jag har till mina fuchsior med planteringsjord, perlite, swellgel och långtidsverkande gödning? Ska jag tillsätta något annat?

Tror nog din ros trivs i den jordblandningen. Om skottet är i vägen så klipp bara. Det kommer att växa upp nya grenar. Att man inte gärna klipper sina klätterrosor utan bara gallrar ut gamla torra grenar beror på att man VILL att de ska bli stora och höga.