Aklejor

Hej Christina, jag älskar aklejor. Har en rabatt för dem.. När jag får tid .. tar jag ett kort så att du får se dem… de är så fina nu. Fick frön från Finland förra sommaren.. fast de är pyttesmå nu, måste plantera om dem. De påminner mig om när jag var liten och mina föräldrar hade sådana i trädgården=)

Va fina dom var dina aklejor vi har oxå sådana för jag frågade frugan var för något de var som hade knoppar där mitt i ogräset :-) å då sa hon just akleja men dom är inte utslagna än men skall ta en bild på dom ,finns de många sorter av aklejor ?
mvh/aklej novisen

Det finns många sorter - enkla och dubbla. När de fröar av sig så vet man sällan vad det blir. Så det blir nya blandningar. Tacksam blomma på min ogräsiga mark.

Akleja; det tog något år innan jag upptäckte hur vackra dom är, och lätta att ha med att göra! Nu står där tre sorter i växthuset och växer! Min trädgårdsnomader som jag kallar dom, dom slår sig ner lite var det passar dom, för det mesta får dom stå kvar för mig, oftast passar dom riktigt bra ihop med sina grannar!

Vi köpte vårt hus för ett par år sedan och första året slet jag upp ogräs både här och där… det växter verkligen överallt. Nu har jag fattat att det var aklejor. Nåja, några har fått stanna och turligt nog har jag behållt aklejor i olika färger.

De som är kvar blir troligen desto finare. Antar att de behöver gallras ur.
Jag har en jättefin mörkt blålila som blommar för full nu. Hur tar man frö? Jag kan ta några från den åt dig om du vill Christina!

Vilket trevligt erbjudande!
Man plockar av frökapslarna när de torkat, blivit bruna och just börjar öppna sig.
Oki, då ska jag försöka komma ihåg det. Lyckligtvis har jag alltså lyckats spara en akleja jag tycker är vacker. Under trappen har jag en av den sort jag först såg och som fick mig att slita bort alla - den är fesigt ljusrosa och nä usch, inte för mig. Men den här är mustig i färgen och pryder sin plats. Vill du ha sån? Messa mig vart jag ska skicka fröerna :)
Jag har också upptäckt aklejan. Jag frösådde för 2 år sedan och först nu visar den knoppar.
Ska man så i jan-feb eller ska man så redan nu och låta krukan stå ute under tak hela vintern eller ska den få snöa över. En del frö ska ha en vinter för att blomma har jag läst.
I går var lyckan total. Jag hittade en akleja med rosa blommor i ett dike i ett industriområde. Hem efter spade och grävde mig svettig.
Vilken rot den hade - lång och rätt ned i jorden. Men nu står den i en kruka i skuggan i vänta på utplantering.
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Ta frön från dina egna när frökapslarna är mogna och så dem i krukor. Det tänker jag göra.
En del går i frö redan nu.
Ska jag så nu ?
Ska krukorna stå inomhus under vintern ?

Är det så de heter!! Vid vår ena, relativa nyinköpta sommarstuga fanns det såna vid huskanten där det funnits en rabatt i tiderna. De såg precis ut som de på bilden i inlägg #14.
Jag tyckte det var jättevackra men min kära far menade på att allt var ogräs så han sprutade gift längs hela huskanten.
På bilden ser ni förödelsen

De frösår sig rätt duktigt och kanske just därför tyckte din far att de inte var så värdefulla. Ja, du har väl sett artikeln om varningsflaggade blommor?
Det här med vad som är ogräs resp prydnadsväxter är verkligen en smaksak.

#20 Han vet inget om blommor, han går på känslan
Men jag tyckte de var väldigt vackra iaf.
Jo jag har läst artikeln. Jag ska plocka några sorter därifrån som jag planterar i sommarstugan sen, de verkar alla härdiga.
Jag hittade en Akleja i dikesrenen som jag grävde upp. Har skrivit om det tidigare.
Den hade en rot rakt ned på ca 3-4 dm men inga rottrådar eller också grävde jag av dem.
Ska jag sätta plantan i vatten för att få rottrådar eller skall den planteras direkt i jord ?

Sätt den direkt i jord och vattna ordentligt den första tiden, tills det ser ut som om den börjar växa.

Ska man driva upp aklejorna inomhus nu då ända till nästa sommar eller hur går man tillväga?

Nej. inte inomhus. Fröså dem ute i krukor och när plantorna fått 'överlevnadsstorlek', dvs du ser vad det är och inte riskerar rensa bort dem, kan du gräva ner dem.

Ok, tack!

Du kan förstås med en tålig växt som akleja så direkt i rabatten, men det blir så svårt att se vad som är grodd och vad som är planta. Och den lilla grodden får bättre livsrum, om den slipper fajtas med div ogräs under den tid den växer till sig.

#18 Missade din fråga - nej de ska inte stå inomhus under vintern utan ute i alla väder. Om man tycker plantorna ser väldigt små och sköra ut på hösten kan man lägga en näve torrt material över dem som vinterskydd. Löv, gräs eller granris. Men just aklejor klarar sig säkert utan hjälp.

Härliga färger - vad fint när de står så många tillsammans.
Jag gillar aklejorna jag med och även min man, så det är inga problem med att inskaffa fler av dom. Jag har en sotakleja, Wiliam Guiness, Japansk akleja, pastell akleja. och nyplanterad Gulsakleja.Sedan så har jag en mörk blålila som jag fick av grannen förra hösten och en ljuslila som jag inte vet hur den har hamnat där den är, men fin är den.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana - tar mig friheten att länka till din egen sajt så att fler kan se de fina bilderna på dina växter.
Gör du det! JAg har inget emot att fler ser hur jag har det och alla är välkomna. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Det händer nog inte så mycket i år med dem, men säkert nästa sommar. Vad är det för fint piedestalliknande ting du har mitt i rabatten? Är det fågelbad? Just sådana där gamla föremål är så läckert att placera ut men svårt att komma över.

Jag hoppas på att de breder ut sig till nästa år, nu ser de så skrangliga oh fula ut där. De borde också flyttas längre ut i cirkeln.
Ja det är ett fågelbad, och jag kan berätta att det inte är något gammalt föremål utan ett fågelbad av metall som finns i alla trädgårdsbutiker, dvs massproduktion
Men visst, den ser gammal ut vilket är bra!

Mina aklejer håller på och bli uppätna, det finns knappast några blad på dom mera. Blommar i alla fall hela tiden. Vem/vad är det som äter bladen? Vad skall jag göra?

#36 - vadå finns i alla? Inte har jag sett den. Och den ser verkligen trevlig ut i din rabatt.

#37 Det finns ett elände som heter aklejagallmygga, men den går i främsta hand på knopparna, som torkar in och faller av. Då ska man skyndsamt plocka bort det som ser angripet ut och bränna det. Ej till komposten alltså.
Aklejastekelns larver äter av bladen. Det händer i de fleta aklejaodlingar med jämna mellanrum. Klipp ner efter blomningen - nu när de i alla fall blommar - och hoppas på ett nytt år.

Tack Cristina för rådet. Skall klippa ner dom.
Jag har laddat upp bilder på mina aklejor som jag har i mitt fotoalbum. Saken är nu den att två vet jag ej namnet på och hopps någon här vet.
Den mörkt lila fick jag från grannen förra året som i sin tur inget vet om den. Den ljuslila bara dök upp i år och är ensam i sin rabatt.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Se bild i #2. De är en frösådd ur en och samma påse. Minns tyvärr inte vad sorten hette. Bilden i #0 är en köpt planta *Blue Barlow* men jag misstänker att det var något fel på märkningen. Blue Barlow ska vara dubbel och se litet annorlunda ut.

#38 Tack för det, fast jag har redan kommit på andra tankar. Tror jag ska köpa en kanadensisk ros som heter 'prairie joy' och sätta dit ist för aklejorna. Blir att flytta igen m.a.o.
Här i finland massproduceras dessa fågelbad.
Christina! Aklejan är överblommad och nu går jag och väntar på att kunna ta fröer. När ska jag ta dem? Frökapseln ska vara brun? Ska ju iväg på semester… men kapslarna är gröna och friska nu. Tror du jag vågar vänta?
Jag tog av mammas blå aklejor när vi gjorde trädgården efter husbygget. De blev ganska så snabbt rosa! Men nu har några muterat tillbaka till blått igen! :)
Har satt gamla frön i år, ska bli spännande för de är jättegamla (köpta). Har inte påsarna här så jag säga namnen men en är ljust gul…inte min färg men den ska doft o den andra ska bli svartbrun.

#44 Kapslarna ska bli mogna och bruna och det tar flera veckor till, så det är nog helt OK att vänta.
Ha en bra semester!

Illan!!!
Hurra - nu ser jag att tittat upp aklejor ur mina krukor som stått ute hela vinten. Vilket mirakel! Och det verkar som om samtliga färger kommer.
HAR DEN VANLIGA BLÅ AKLEJAN SOM PERENN DEN SJÄLVSÅR SIG O KOMMER UPP LITE VARSTANS…….DE MERA OVANLIGA HAR JAG HAFT OTUR MED DE BARA FÖRSVANN T.E.X GULDAKLEJA.

Eller också ändrade den färg. Självsådda plantor är inte alltid konstanta - dvs de ser inte alltid ut som moderplantan. Jag har fått fröer som insamlats från mörkblå, rosa och rödvit akleja. Ska blir intressant att se vilka färger blommorna får.
Jag har aklejor som frösår sig och dyker upp lite överallt i trädgården. Från början var de i olika färger men de senaste åren är alla mörkt vinröda. Verkar som om de mörkröda arvsanlagen tar över. Lite trist tycker jag som tycker bäst om de ljusrosa. Jag får väl så in lite nya färger och förnya generna.

#50 Där ser man. Hos mig tar de blekrosa över. Och jag som tycker bäst om mörka färger på aklejan :)
Jag älskar aklejor, men vet inte ännu om jag har några…
Numer pensionär i Nynäshamn

Ja de syns nog inte alls ännu. Det är bara i mina småkrukor med frön från sensommaren som jag ser bladen.

Hos mig finns vilda aklejor i mörkt blått, vitt och ljusrosa. Har satt frön av en riktigt djupt purpurfärgad, den börjar titta upp nu, så det gäller att komma ihåg o vattna så de små skotten inte dör. (Jag är tyvärr bra på att glömma sånt) Så de frösådda blommar alltså inte förrän nästa år!?

Nej - de kallas för tvååriga - och i år blir det en bladrosett och nästa år blommor. Som fröar av sig och ger bladrosetter nästa år osv. De fröar av sig rätt friskt så du får hålla uååsikt över de små bladrosetterna efter ett par år och då kan då flytta dem dit du vill ha dem.