Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 2042 ggr
Norrskenet
0

Vad heter blomman - nr 16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Christina vet men vet ni andra?

Christina
0

Ja jag vet Skrattande

Petter
0

Gissar på en Pionknopp?

Norrskenet
0

#2:På väg

Petter
0

Är det en speciell pionsort eller är det en annan blomma?

Norrskenet
0

Ja en speciell (och dyr) pion.

OlleA
0

En dillpion tycker jag att det ser ut som.

Olle

Norrskenet
0

Ja helt rätt!!

Christina
0

Denna är helt underbar. Och underbart är kort som ni vet. Men när dillpionen blommar spelar det ingen roll att det bara handlar om en dryg vecka. Bladen är ju gröna och fina hela säsongen.

Ja den är häpnadsväckande dyr i inköp. Jag har en planta (fast det är nog en herrgårdspion - lika fin men inte lika dyr va?), som jag fick när min syster grävde upp och delade en gammal växt. Så här ser min ut under olika veckor på våren.

Norrskenet
0

#8: Att den är dyr beror enligt en trädgårdsmästare som jag känner att den är ganska svår att driva upp. Här är hela bilden på blomman

Norrskenet
0

Här en annan vacker pion som vi har i trädgården. Tyvärr så är den lite känslig om det regnar mycket.

Christina
0

Och vad heter denna bländvita dam?

Norrskenet
0

Lappen ligger i snön runt stammen så jag vet inte

Christina
0

Tänkte gissa vilt - men det finns så många fyllda vita så jag törs inte. Får vänta och ha tålamod tills snön smält undan och du kan läsa på lappen igen.

Norrskenet
0

Jag får väl gå ut och gräva någon dag. Blomman är i alla fall ganska stor och "fluffig"

Diana61
0

Dillpion tyckte jag med att det såg ut som och jag VILL HA EN! Tänk att det skall vara så svårt att få tag på denna. Suck.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Beck
0

Hortogreen.com har dillpioner i sitt sortiment i år. 360 kr, dvs billigare än på många andra ställen!

Botanicus kommer troligtvis också att ha dillpionen till hösten, säkert ännu billigare, därför att de säljer knölarna, ingen stor planta,så man får vänta lite tills den blommar första gången till året efter, men vad gör det! Troligtvis kommer de att ha den dubbla dillpionen också i sitt sortiment.Glad

Diana61
0

Härligt! då väntar jag ett tag på dom då Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Norrskenet
0

Nu har jag tagit reda på vad den vita pionen heter. Den heter Tree Peony

Christina
0

Åhå - se det är en fin dam det! Trädpioner är härdiga och blir stora och höga. Jag satte två stycken sent i höstas som hette Rockii men de är inte fyllda som din. Utan den vita blomman är enkel och har ett gult öga omgiviet av svartbrunt.

Hur länge har du haft din? Hur hög har hon blivit?

Norrskenet
0

Vi har haft den i snart tre år och den är ungefär 70 cm hög

Christina
0

Trodde den skulle bli 2 m :(

Nej - skämt åsido - den höjden vill jag inte ha egentligen.