Solrabatt.
Jag har en rabatt vid en varm solvägg.
Jag vill ha lite tips vad jag kan sätta för sommar o höstblommor. De ska tåla att torka ut ibland utan att dö.

Lökar typ allium och fritillaria kan klara torka. Och andra lökar som tulpaner (fast de skulle i jorden i höstas förstås).
Ölandstok finns nu i så många söta färger om man tröttnat på den gula. Små fina buskar i rosa, rött och vitt som är tacksamma långblommare.
Verbascum älskar jag och de klarar också torka. Likaså en del salviasorter. Lavendel och timjan. Penstemoner och vallmo.
Och så förstås vackra prydnadsgräs. Och titta i plantskolan bland alla stenpartiväxterna.
Några fler förslag: olika sorter av röllika, Germanica-Iris (såna med tjocka rotstockar, kärleksört, kattfot och strandtrift. Ett mycket torktåligt gräs är Silverhavre.
Vissa rossorter måste väl klara en solig o torr rabatt? Tips??

Pimpineller är de som klarar torka bäst. Vresrosor också. Men de måste ha vatten tills de etablerat sig. Dvs åtminstone det första året tills de utvecklat ett rotsystem. Jag ger mina vatten om de står torrt.
Du kan titta på mina pimpineller här. William III en låg marktäckare kanske är nåt? Men de blommar en gång och rätt kort tid.
Rugosorna blir alla rätt stora buskar. Utom Fru Dagmar Hastrup och de blommar mer eller mindre hela sommaren. Det här är mina rugosor.
Flammentanz - röd klätterros - lär också klara torka.

Flora Linnea har bra info på sin hemsida om vilka rosor som passar olika platser. Torra, skuggiga, mager mark etc.
Tack för alla tips!
Vi är lyckliga torpare sedan några år tillbaka. Jag odlar med hjärtans lust. Ibland blir det bra, ibland blir det inget! Men någongång ska jag väl lyckas få fina rabatter?

Säkert får du varje år fina rabatter! Kanske är du som jag att du tittar på det som INTE blev bra?