Slingerväxter som skuggar..
Hejsan!
Jag har precis flyttat in en av mina kaniner i den gamla lekstugan, och även den andra ska dit, men i en stor bur utanför. Lekstugan står på den soligaste platsen i hela trädgården, vilket gör att det aldrig är skugga i rasthagarna som mina kaniner är i dagligen. Därför funderar jag på om man skulle kunna så några slags växter som klänger upp för gallrerna på rasthagarna så att det blir mer skugga, men också blir finare att se på. Växterna får inte vara giftiga, men ska helst inte heller vara för smaskiga, då kommer dom vara uppätna på ett nafs.
Har funderat på luktärt eller, -åh jag blir tokig! Har glömt bort vad de heter, men det är en slingrande växt med stora gula, orangea och röda blommor som man kan lägga i sallader.. väldigt vanliga.
Skulle också vilja så ringblommor men inte som skugga, utan i t.ex stora krukor utanför lekstugedörren bara för att de är så fina att se på :)
Vill gärna ha lite fler tips på lättskötta blommor och växter som vill ha massor med sol.
Har även funderat på att plantera pil längst gallrerna till hagarna som skugga och gott till kaninerna, kan det vara något?
Tack på förhand!

Matilda - tror du tänker på Slingerkrasse med stora gula, röda och organga blommor.
Som slingerväxt undrar jag om inte Ipomea, Blomman för dagen kan va nåt? Tror inte den är så god att äta som Luktärten.
Sommarblommor med färg i kruka - varför inte Tagetes? Läs Humlans nypublicerade artikel.
Pil är snabbväxande. Stick ner några kvistar och du får en häck på nolltid. Klipp den till lagom höjd.

En sommarblomma som jag oxå kan rekomendera som växer fort och snabbt blir en blommande häck är Rosenskäran. Den blir rätt hög mellan 70-100 cm, har lite "dilligt" bladverk (som kanske kan fungera som skugga till dina kaniner), Blomman för dagen, tror jag inte är giftig men slingerkrasse kanske är mest mumma för dina kaniner? Med tanke på att vi kan äta dom i sallader så kanske kaninerna oxå gillar dom menar jag?
Japansk Humle är en ettårig klätterväxt som växer såå det knakar och täcker skuggar fort. Den har ett vackert grönt bladverk, inga blommor att tala om, de är rätt oansenliga. Hurvida den är giftig kan jag inte svar på.

Tack så mycket för hjälpen!
Ja, slingerkrasse var det jag tänkte på! Men som sagt, den hinner nog bli uppäten innan den blir så slingrig att den skuggar..
Humle var en bra idé, jag kommer ihåg att vi planterade en humle vid hönshuset för ett par år sedan och den växte som bara den!
Jag googlade på Ipomoea och rosenskära och båda två var riktigt fina, ska bli så kul att se vad som kommer upp sen ;)
Och så pilen, hur ska jag göra för att få den att gro? Vi har en pilkojja i trädgården där jag kan plocka kvistar, men ska jag bara sticka ner dem i jorden? Och kan jag göra det redan nu?