Parkslide & elefantgräs?
Hej!
har någon något bra tips på en webshop som säljer Parkslide & elefantgräs frön?
tack på förhand

Du ska INTE köpa parkslide. Vad du än gör så köp inte parkslide.
Det är en invasiv växt, som kommer att ta över hela din trädgård och du blir aldrig av med den. Läs här, frågor om parkslide på ett annat forum.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

En till tråd om parkslide.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
+Båda växterna förökas med delning INTE frö (ex. elefantgräs är en steril hybrid). Även elefantgräs kan sprida sig en hel del och kan vara svår att gräva bort men den är inte riktigt lika hemsk som parkslide.
Håller med till 100 %. Jag har Japansk Jätteslide - och gissa om den sprider sej! Nästan som kvickrot..Men odlar man den i en nergrävd tunna kan det gå. Visst är den dekorativ om man håller efter den! Jag låter 5 stänglar gå upp och binder ihop dem - så det ser ut som en palm..Många vill efterlikna min idé men jag varnar alla för konsekvenserna…I rabatterna klipper jag med sekatör- i gräsmattan får gräsklipparen ta hand om skotten…
Vill bara tillägga: Jag har INTE planterat in sliden själv, den fanns här när jag tog vid. Nu försöker jag mest hålla den stången och utnyttja potentialen. (Busken blir 5 -6 meter hög)

Ja jag tänkte gräva ner en stpr tunna som gör att man håller den i på samma ställe =)

Jag har levt med det i 11 år och har aldrig haft problem med det, rycker upp några stammar då och då när jag går förbi om jag ser att de kommer upp längre fram än de borde. Då följer rötterna också med och jag tycker faktiskt det är lätt att hålla efter. Men det är sant att så fort man slänger dom så konstigt nog letar rötterna upp marken och rotar sig mot alla odds. Så de börjar bli okontrollerade i skogen bakom oss.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

En bättre bild. Och snart blommar de med himla vackra blomställningar.

gud vad vackert mariating. ingen som har en bild där dom blommar?

En dålig bild, men det är snart dags igen, jag tar nya kort då.

åh vad fina dom va. såg som sagt bara dessa på furuvik utan blommor och blev kär =)
jag gräver och gräver.. täcker med tegelpannor och gör allt för att den inte ska ta över hela trädgården. Akta dig… annars får du mardrömmar

Jag har inte det besväret, men kanske för att jag aldrig försökt bli av med det helt. Jag bara rycker upp dem som kommer för mycket framme. Växten har kanske försvaret att ju mer den är hotad desto mer växer den. I alla fall så lovade jag återkomma med närbilder, så här kommer några.

bild 6 Nu är ju inte blommorna utslagna helt, men några blommor syns tydligt på de här skira små stänger som står upprätt som små tårtljus

gud vad söta små blommor på en så stor växt =) tack för bilderna =)

Kan inte låta bli slänga in en till bild

åh baar vill ha ännu mer nu =P

vacker vacker vacker =)

Vart får ni tag i dessa växter?