Tösalt mot ogräs?
Har hört att tösalt kan ta bort ogräs. Någon som provat? Har öppna ytor i en slänt som är full med ogräs alltid. Kvittar hur mycket man rensar.
Jo salt tar död på ogräs (+ alla andra växter med och buskar och träd som har sina rötter där kan ju också bli skadade + har man ut en hel del tösalt kan det vara svårt att få växter att växa där sedan)

ättika änvänds till ogräs bekämpning…

Plantera nåt i sänten som kan hålla ogräset borta. Det är enklare. Varför vill du ha bar jord?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tack för råd o tips. Jag hade från början tänkt att plantera marktäckande växter, men nu är det meningen att bostadsbolaget skall höja upp slänterna. Därför kostar jag inte på tid o jobb med det. Men när detta skall göras vet vi inte, men under tiden bör det vara ogräsfritt. Jag har 4 barrväxter av låga sorter i slänten. Långt emellan dem. Därför är det bar jord. Orkar inte själv stå i slänten och rensa.

Du sliter ihjäl dig, låt det växa igen, sen när de fyller på ny jord så har du ju väldens chans att sätta ner marktäckare. Varför ska det nödvändigtvis vara ogräsfritt?
Släng ut lite fröer av nåt slag, så kan de ju bli snyggt ogräs!
Annars får du lägga på markduk och täckbark eller nåt, men det kostar ju en hel del. Hur stort område är det?
Området är 2x9 meter och ganska brant. 2 meter på "höjden" och 9 på bredden. Man måste hålla sin trädgård fri från ogräs som annars sprider sig.

Jag har massor med ogräs i min trädgård, men jag håller bara efter det där jag inte vill att det ska vara. Dvs "färdiga" rabatter.
Men är det din trädgård? Du pratar om "bostadsbolage". Hur mycket ska de höja upp?
Jag hyr en marklägenhet där vi själva skall sköta trädgården enl avtal. Kanterna runt om min gräsmatta skall planas ut så det blir rakt. Det blir väl ca 1,5 meter.

Om de ska lägga på 1,5 meter jord (i höjden), så måste du ju flytta dina planterade växter också. Jag hade inte rört en finger, men det är ju upp till dig. Tänk på att salt och andra bekämpningsmedel också är dåligt för microlivet i jorden.
Så jättestora problem med ogräs som sprider sig till andra områden kan du ju inte ha? Hur stor är din trädgård totalt sett?
Totalt sett vet jag inte. Jag bor i en gavellägenhet så jag har rabatter runt om. Har aldrig mätt.
Kan det här funka för dig? Jag har testat under bl a bärbuskar. Rensa bort det grövsta ogräset. Täck ytan med flera lager dagstidningar som läggs omlott, vattna ev om det inte ligger still. Lägg ett rejält lager täckbark (finns ju olika grovlek, färger osv) över.
Kanske men jag vill inte lägga ner för mycket jobb på slänten eftersom jag inte vet hur länge till jag får ha den kvar. Annars lät tipset bra. Skall försöka kolla upp om man kan få lite information från bostadsbolaget om när det är tänkt.