Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 4431 ggr
Christina
0

Rotningshormon

Någon här som använt hormonpulver för att doppa sticklingars snittytor i innan de sätts i såjord? Köpte en burk rotningshormon i England men blir osäker på om det verkligen är bra.

Har framförallt tänkt använda det när jag tar sticklingar av mina Rosor. Något som jag inte försökt mig på tidigare, men planerar göra i år.

Alberta
3

Jag använde mig en gång av egentillverkat rotningsmedel. Det kanske var rena turen, men funkade jättebra. Små sälgkvistar som hackades ner i en burk och fick ligga där i ljummet vatten i ett dygn. Salix är väl desinficerande på något sätt.

Nya små årsskott av en rosa ölandstok satte jag i denna blandning några dagar.

Av en ren händelse har jag lagt in en bild på … gissa vad?

Christina
0

Sov du lilla ……. men nu har den tydligen vaknat.

Tack för detta fina tips som jag nu förstår ska vara ett bra alternativ. Den salicylsyra som salix innehåller minskar risken för att bakterier ska få snittytan att ruttna. Och jag har gott om sälg hos mig. Kanske skulle jag besparat mig köpet av hormonpulvret.

Nåja, kostnaden var obetydlig och jag kan ju alltid testa både salixvatten och hormon. Hormonpulvret ska förhoppningsvis stimulera rotbildningen. Prövar mig fram och återkommer så småningom och rapporterar om jag märker någon skillnad.