Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 31903 ggr
Hubert
78

Torvblock som mur

Hej, Undrar om det finns någon med erfarenhet med att bygga en mur på en terass i en sluttning och hur det blir efter några år? Jag har grävt ut två 14 meters avsatser på min sluttande tomt där min tanke är att ställa dit drivbänkar/pallkragar att odla i.

Torparmor
7
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej Hubert!  Kanske menar du högre murar.

Den här muren byggdes hösten 2004 och bilden är tagen juni 2007. Jag har inte gjort något särskilt för att mossor och lavar ska börja växa. Har slagit armeringsjärn genom en del av blocken

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Hubert
4

Ja men fantastiskt vackert!!! Min kommer att variera mellan 40 - 90 cm hög. Tänkte göra som dig med armeringsjärn.

Tilda-T
3

Väldigt naturligt och snyggt. Vad kostar ett sånt där torvblock?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Hubert
5

Dom kostar här i min affär 10 st 395 kronor och är då 40 x 25 x 17. Sågad.

Bjornen
2

Torvblock är svåra att ha mer än en på höjden åtminstone om man vill ha raka kanter. Jag har några hundra torvblock i min visningsträdggård och på några ställen har jag två på höjden men då en förskjutning i sidled. För att ha som underlag för drivbänkar eller odlingslådor känns en torvblockskonstruktion onödigt omständigt. Det blr ju ingetr naturligt inslag med odlingslådor på torvblocken. Jag anser att torvblock ska användas separat tillsammans med andra naturliga material som stenar rötter eller dyligt.

Sågade torvblock ger ett mindre naturligt intryck än osågade. Då är inget block lik det andra. Bästa tiden att anlägga rabatter med torvblock är under hösten, då det finns chans att torvblocken blir genomvätade. Annars bör de blötläggas före utläggningen och de blir förskräckligt tunga som genomvsatnade. Utan genomvattning kan inget växa i blocken och de stjäl även fukt från omgivande jord. Vid anläggning med torvblock är det mycket viktigare att det är helt gräsfritt i närhet. Om gräs kommer in i torvblocken går det inte att få ur det annat än att slå sönder torvblocken.

Torvblocken innehåller frön och sporer så att efter några år är torvblocken naturligt mossbeklädda. Men det kan finnas frön av t.ex. blåbär, skattram, dvärgbjörk beroende var torvblocken kommer från.

Hubert
0

Aj, jag var otydlig….Ska bara ha torvblocken som mur och odlingslådorna ska stå på 10 cm tjockt lager makadam….Dvs torvblocken ska endast vara som mur emot kanten upp till nästa avsats och som mest tre på varandra med första nergrävd en liten bil för att hålla sig på plats./Louise

Torparmor
0

Jag har osågade torvblock, som ligger omlott. Blocken bildar två halvrundlar på öst resp norrsidan av gammelhuset.

I östra rabatten har jag mest surjordsväxter typ azalea, blåbär, lingon och allåkerbär. Prövar också lite lökväxter bl a den här lilla låga bollöken samt en lila hög allium som är fin tillsammans med Röd solhatt.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Bjornen
1

Jag tycker att bygga en mur av torv känns onödigt omständigt om man inte utnyttjar torvblocken fullt ut. Jag skulle hellre använda stenar eller slipers som mur istället. Muren blir därmed mycket stabilare och mera permanent och enklare att göra. Torvblocken tar bra många år innan de blir stabila och då krävs det att det blir andra växter än mossor och lavar etablerar sig i torvblocken. Ett häftigt regnväder kan spoliera en torvmur om du har otur.Torvblocken tycker jag ska vara friliggande och de ska få utvecklas med naturlig växtlighet. Men det är mina åsikter. Ett alternativ är att ha stenar som grund i muren och blanda in något torvblock bland stenarna för att få det lite naturligare men att stenarna är stommen i muren.

BiGavia
0

#8 Lät intressant med sten som grund och torv som kompliment, finns det bilder?

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Marga
2

Hej, letar info om var man kan köpa torvblock i Stockholmstrakten och snavade över den här gamla tråden. Någon som vet? Helst utmed E-4 söderut (eller inte långt ifrån i alla fall) ska ha dom på mitt landställe på Mörkö (söder om Södertälje).

Herrvik
0

Hej Marga!

Vi har torvblock till salu, hel pall om 130 st eller per styck. Vi finns utanför Nykvarn (inte så långt från Mörkö). Priser och annan info hittar Du på vår hemsida www.herrvik.se.

Hälsningar Johan

Marga
0

Hej Johan,

Ja men det var ju smidigt Glad. Då läser jag vidare på hemsidan om öppettider och annat, så ses vi nog framöver.

Ann1
0

Ha vilken rolig tråd med förvånande avstickare. Tänkte använda torv runt en örtaplätt. Istället för pallkragar. Tycker torvblock är fint.

Halvdansken
1

Tänk på att torv sänker ph-värdet, så man ska veta vad växterna vill ha för jord om man ska använda dem.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

amia
0

jo, jag behöver en del torvblock för att höjja kanten på min trädgårdsdamm och funderar på att ställa pallkragar ovanpå för odling av köksväxter.

Bor utanför Gränna och de närmaste försäljning ställe jag har hittat är Plantage i Jönköping, men deras block är svindyra 50:- st….

undrar om någon känner till billigare här i närheten

behöver ca. 60-70 st.

lotta69
0

Jag tycker också om torvblock, framförallt när det börjar att växa mossor i dem. Det är nog det naturliga och skogsaktiga som känns härligt. Vilken bra ide att komplettera dammen med dem. Skulle vara roligt att se bilder Flört.

I en tidigare trädgård där jag hade torvblock som kanter till rabatter noterade jag vissa skillnader beroende på läget för rabatten. När torven var i solen blev det mer torka och mer myror, När torven låg i skugga blev det mer fukt och därmed mer mossa.

Hubert
0

Ja nu har jag ju katastrofalt misslyckats och har flera gånger nu försökt att få till detta MEN, tyvärr, jag måste hitta ett nytt sätt att få till detta.

Men har ni några ideer så mottages dessa gärna.

Souterrängtomt. Fallhöjd två meter på sex meter. 15 meter bredd.

Mitt mål är att bygga odlingslådor för jag älskar att odla grönsaker. Trivs med att bygga i timmer och torvblock.

Har funderat på vågig kant med 30 cm höjd varje meter med med vilken "vägg" ska jag hålla upp det?

Fick pris på L-stöd och det är uteslutet dyrt. Nästan omöjligt att komma till då mitt hus är inbyggt mellan grannar och otilljänglig skogsremsa från andra hållet.