Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: krukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4377 ggr
nancey
0

Odling av sådant man kan äta?

Hej,

jag är väldigt intresserad av att börja odla lite olika grejer, men problemet är att jag har absolut ingen erfarenhet. Det jag skulle vilja odla är sådant man kan äta på ngt sätt, typ chilli, tomater, persilja, salladslök osv. Men ännu ett problem är att jag inte har ngn trädgård :) Vad kan jag odla på fönsterkarmen och/eller balkongen (balkongen är liksom "öppen", finns inga fönster eller så) som går att äta/ha i matlagning och hur går jag tillväga? Några speciella krukor? Jord?

Tack så mycket för hjälpen,

Nancy

ikna
0

Allt det du nämner går utmärkt att odla på balkong. Chili och tomater köper du som plantor och kan sätta ut dem efter att det inte finns risk för frost. Eller så har du dem ute på frostfria dagar och tar in dem över natten. Skydda dem mot solen några dagar i början. Tomater trivs bäst i stora hinkar, 10 - 20 liter, chili kan du nog ha i krukor, 5 - 10 liter. Chili går även att odla inomhus. Kom ihåg att ha dräneringshål i botten av krukan/hinken, så överflödigt vatten kan rinna av. Bottna med lite lekakulor, fyll på med planteringsjord, ev. blandad med kogödsel. Plantera tomatplantan/chiliplantan och vattna. Sen är det bara att vattna och se hur det växer. Tomatplantan behöver stöd av en pinne t ex, om det nu är en vanlig tomat du ska odla. Om du ska ha busktomat behöver den kanske inte nåt stöd. En del tomater ska tjuvas, det kan du fråga där du köper den. Chili finns så många sorter, låga och höga, en del behöver stöd, andra inte.

Persilja och salladslök sår du i t ex en balkonglåda. Vattna vid behov när fröna grott och efterhand som grödorna växer.

Lycka till!

Diana61
0

Du kan även odla potatos på balkongen! Min mamma brukade göra det i stora svarta sopsäckar och det fungerade fint. Jg odlade majs på balkongen och det fungerade det med, lika så bönor, morötter, rädisor mm…. det gäller bara att ha stora och djupa krukor för dom (morötterna) så att de kan växa ordentligt. Så det är bara att prova sig fram.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

nancey
0

Åh vilka bra tips! Så, jag kan alltså odla allt det här i min balkong? Va spännande… jag var inne på www.froshopen.se för att se vad de har för ngt, och där såg jag frön för just tomater, chilli, majs, rädisor, jordgubbar, lök och sallad! Så det är alltså ok att odla allt detta på min balkong utan fönster? Tror ni det funkar med sockerärtor på balkongen oxå? Är det så att vissa av dessa grönsaker behöver sol, och andra inte? Behöver de stora krukor allihopa eller? Är det ok att odla vissa i såna hära långa "krukor" eller behöver vissa odlas separat? Fröshopen kan man ju beställa ifrån, men kan ni rekommendera ngt ställe man kan gå till och köpa dessa frön/jord/krukor man behöver, så man kan fråga lite mer på plats? Tack så hemskt mkt för all hjälp!

/Nancy

Diana61
0

Alla vill ha sol men vissa saker klara sig med mindre så som sallad, persilja, räddisa som jag odlat i mer skuggigare områden utan problem. Alla behöver inte djupa krukor utan tänk på vad det är du odlar. Potatis behöver mer utrymme för att ge en bra skörd än vad gräslök. Morötter behöver djup jord för att få fina långa morötter medans sallad bara behöver en balkonglåda osv. Sockerärter skall nog gå bra det med bara du sår dom i en stor djup kruka så att di kan trycka ned tre bambupinnar som du knyter ihop i toppen så den kan klättra på den. Allt går bara man vill och var inte rädd för att prova.

Men tänk på att skydda allt från kraftiga vindar, så på en öppen ballkong som hänger utanför väggen är inte den bästa platsen om du ej har vindskydd.

Alla trädgårdscerar har ju allt detta, typ Plantagen eller handelsträdgårdar. Bauhaus trädgårdshörna.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

nancey
0

Tack för svaret Diana! Ok, då är jag redo att sätta igång, men en sista fråga, när kan jag börja odla de? Ska jag börja med att lägga de i krukor hemma, och sen när det blir varmare lägga ut krukorna på balkongen?

Vänligen,

Nancy

Diana61
0

Ja Nancy, förja att plantera i krukorna/ hinkarna mm inne i hemmet och när det blir varmare ute så kan du bära ut dom på balkongen. Fröna skall du så inne först men läs på påsarnas baksida av alla fröna, där står det när du skall börja så dom och hur. Potatisen är bara att chansa då du skall börja inne. Folk i skåna har tydligen redan satt sin potatis för de har ju varmare där än resten av landet. Men Mars månad är ju snart över så jag skulle nog chansa med att göra det nu eller vänta om du vill till 1:a april, helt upp till dig.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

nancey
0

Hej igen :)

Nu har jag spenderat många timmar på att läsa igenom delar av forumet här, och försökt lära mig lite mer. Jag har fått veta att jag bor i zon 2, och när jag i lördags tittade på balkongen med jämna mellanrum så insåg jag att vi har sol där ungefär från klockan 14 till 17, alltså tyvärr inte många timmars sol. Dessutom är det bara en del av balkongen som ser den solen :( Mitt balkongräcke är rätt så högt och har inte hål eller så för solen att lysa igenom den så den täcker (tyvärr) väldigt mkt (men bra i alla fall att min balkong inte hänger utanför väggen). Kanske ska man skaffa små bord/pallar för att lägga krukorna på de så att växterna "når upp" till solen? Så, efter att veta detta nu, tror ni fortfarande jag kan odla allt detta? Jag har funderat på att köra färdiga små plantor, istället för att så själv, tills jag lär mig mer, men frågan är om allt jag vill odla finns i färdiga plantor? Dessutom funderar jag på att inte bara odla sådant man kan äta utan även köpa lite blommor o lägga i balkonglådorna jag ska köpa, allas bilder på sina blommor är så fina :) Jag skriver upp en lista här på de grönsaker jag är mest intresserad av (rangordnat i den ordningen de är mest intressanta för mig), så kanske ni kan ge mig mer precisa tips om det finns färdiga små plantor att köpa av de, om de behöver mkt sol eller inte samt ungefär när man kan börja odla/så de. Har bestämt mig för att gå till Plantagen och handla förresten, vad jag ser fram emot det!

• Körsbärstomater
  • Sockerärtor
  • Sallad
  • Rädisor
  • Salladslök
  • Chilli

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Hoppas helgen varit bra!

/Nancy

Christina
0

Tre timmar sol låter väldigt lite. Jag tycker därför att du ska hålla dig till färdiga plantor i möjligaste mån. Det blir dyrare men å andra sidan har du något redan med en gång. Chili i kruka är en prydnad i sig. Likaså persilja i kruka. Rädisor och sallad ska du så från frö.

Flitiga lisa är söt långblommare och tacksam i skugga. Obs klarar inte frostnätter - det gör inte chilin heller för den delen.

Christina
0

Blomman för dagen skulle jag också köpa om jag var du. Växer och slingrar sig eller hänger ur en kruka. Blir effektfullt.

nancey
0

Ok, alltså kör jag färdiga plantor av chilli/paprika och sår från frön rädisor, salladslök och sallad, o lägger ut de på balkkong? Men det funkar inte med sockerärtor och körsbärstomater i min inte så soliga balkong? *ledsen*

/Nancy

Christina
0

Nej jag tror inte det går utan sol. Om det inte är mycket ljust och varmt ändå.