Sommarplaner- vad tänka på?
Jag planerar införe sommarn nu. Jag skal så lite sommarblommer och tomat, paprika, gurka och sockerärter är planerat. Jag skal bygga ett pyttelite drivhus till paprikaen med. Jag tänkte förodla dom från typ februari inomhus. När kan man plantera ut dom sen så dom klarar sig och överlever?
Jag vill även ha en örtehage. Vore super att ha gräslök, timian, rosmarin, dill, persilja och andra örter, men jag är inte så påläst på vilka som klarar sig bra utomhus.
Vad har ni för tips och ideer till mig där?
Jag har en skråning i trädgården som lutar mycket uppåt, runt 45 grader eller mer, är det en lämplig plats for örter? En del av den skråningen har numera mycket mossa som jag skal ta itu med vid att kalka litet, är det något örterna skulle ta skada av i så fall, även om man kalkar innan snön går och innan man då planterar något?
Det kan tilläggas att jag bor i gråsonerna mellan son 4 och son 5.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Ett boktips bara: Annas Örtagård.
Jag LEVER ihop med den boken från slutet av januari och hela sommarhalvåret! Har sett den flera år på bokrean.
Den är mysig, inspirerande och lätt att hitta i. Har tips om sådd, vilka örter som trivs tillsammans, hur man planerar sin örtträdgård, om skörd, användning, övervintring…
Detta är min stora favoritbok i ämnet, men det finns flera liknande böcker.
Mitt råd är att införskaffa en bok eller skriv ut info om du hittar på nätet, för ofta börjar man odla flera olika kryddväxter samtidigt och det är helt omöjligt att komma ihåg allt om dem alla. Då är det bra att ha sin bok att slå upp i.
Tack för tipset, den boken ser värkligen bra ut :) Man kanske skulle innhandla den. Just nu var den ju tillfällig slut, så jag får kanske vänta litet.
Jag forsökte dyrka örter inne nu i somras, och det började spira på bra, men sen dog det bara. Vet inte vad jag gjorde fel, men jag kanske hittar i den boken vad jag gjorde fel 
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.