Bonsai
hej
jag har köpt mitt första bonsi träd som krukväxt.
Hur skter man ett sådant?
Ljust eller mörkt?
Jord fuktigt hela tiden i jorden?
Näring?
Tja allt som är vrät och veta tar jag tacksamt imot! =)
Tack på förhand! =)
Tina
Vad läckert! HAr ingen aning om hur man sköter dessa men det finns säkert någon här som kan det. Visa gärna en bild.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Det finns inte en växt som heter Bonsai utan det är en odlingsform. Man måste veta vad växten heter för att kunna ge odlingsråd. Ex. kan man göra Bonsai av många av våra träd och buskar i trädgården dessa vill skötas med klimat så de har årstidsväxlingar med svalt under vintern etc. medans en Bonsai gjord av en krukväxt som benjaminfikus som odlas inomhus året runt även den kan odlas inomhus under jämn temperatur som Bonsai.

denna var en sån färdig i keramik kruka man köpte i affären., stod bara Bonsai på den…

Ser ganska likt ut på någon Bonsai alm typ Ulmus parviflora bladen är mycket lika den arten, tyvärr inte så lättskött. Vill ha det svalt och ljust inte varmt och torrt som vi har det i våra lägenheter så någon egentlig krukväxt är det inte. Normalt sett skulle nog den kanske ha varit i vila just nu (=utan blad och stått kallt) men nu har man ju drivit på den och sålt den så den tror nog att våren startat lite tidigt. Just nu skulle jag ställa den i det svalaste fönstret med gott om ljus (dock ej gassande solsken) lätt fuktig jord och duschning ofta av bladverket, kanske även lite blomstergödning (svag dos) i vattnet du duschar växten med. När det börjar bli varmare ute (inte risk för minusgrader) kan du ställa ut den i lite skuggigare läge och den kan vara utomhus under odlingssäsongen den lär trivas bättre där än inomhus. På hösten kan man flytta den till ex. en inglasad balkong där det är strax över nollgradigt på vintern detta är en lövfällande växt som vill ha vintervila precis som alla andra almar utomhus. (Har man ingen balkong så har jag träffat ett bonsaifreak som hade kylskåpet fullt av bonsaier på vintern så det verkar funka det med.)
den klara sig fint ute på vintern med . vira in krukan eller ev hela växten sen låt den stå ute . och bor du utanför helsingborg behövs knappast nåt skydd äns , så dne kan någ stå ute om du gräver ner den på vintern sen upp igen . eller om du inte har trädgård så får du vira in krukan i nåt . Bonsai växter ska ju ha små små krukor så planterar du den direkt i marken blir dte någ svårare att hålla den liten . jag fick en sån här men den har jag haft ute nu i vinter och tänkte låta den bli en buske istället

Tack så jätte mycket för alla fina svar!
Herre jessus, det låter värre än och ta hand om en hund.
Vad har jag gett mig in på!!
Altså så kan jag ha den i fönstret, men skiner solen så ska jag dra ner persiennerna.
Öppet fönster borde den gilla då…
Kan man rent av ha den på ett bord en bit in i rummet, altså så lljuet når bordet, men så den inte står i direkt sol?
Men jag vattnade den idag och sparyade den med vatten.
Vi är på väg och skaffa hus.
Har någon tips på sånna små söta träd?
Tja ni vet säkert vad jag menar, liknar typ bonsai….
nej den trivs mycket bättre ute åretrunt det är ingen krukväxt . den är en lövfällande trädgårds växt som vill ha kallt på vintern annasr mår dne inte bra . på sommaren kan den stå inne dock är ute bättre . och ni den måste stå i öst eller väst . jag har dock min i direkt söder sol

hmm…
hur gör man då om man bor i radhus..jag har syd och nord i mina fönster! =))
sätt den då i söder men skugga den lite , ha öppet på sommaren sen som Åsa sa sätt in den i kylen eller där det är kallt .