Trädgårdsplaner?
Vad har ni för trädgårdsplaner för i år som skall ske i era trädgårdar?
Jag skall i år försöka planera inför nästa år då jag (som många av er vet har en nyanlagd trädgård) skall få mer ordning på färger och sorter mm. Jag kommer att fota flitigare än någonsin i trädgården i år och markera lökväxternas färger så att jag lättare kan lyfta dom i höst för att plantera dom på sin nya plats. Jag har nu haft denna trädgård sedan 1:a april 2005 och plantorna börjar nu bli kraftiga och fina så att de klarar av en omplantering utan att rubbas allt förmycket.
Som det har varit hittills är att man fått plantor från höger och vänster och bara slängt ned där de får plats så att de ej dör har gjort att hela trädgården i stort sätt är en "barnkammare", så jag kommer att försöka att börja med en nyplanering av trädgården. Helst skulle jag vilja ändra rabatternas form helt, men min man gillar dessa trekanter som jag har och låter honom få behålla dom ett tag till.
Hur jag skall hinna med detta vet jag ej då vi dessutom skall starta ett grönsaksland i år och ett växthus skall inköpas så vi får se hur mycket tid det blir till denna planering.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Planer har jag massor, men tid har jag inte mycket.
Har beställt ett växthus, så en platta ska gjutas. Ska INTE ha bäddar. Det blir odling i "kruka".
Krydd/örtlandet ska grävas upp/om och ändras.
En liten rabatt vid dammen ska grävas upp och ändras.
Puhhh!
Sen ska en ny plantering på c:a 40 kvadrat planeras och planteras.
Några buskar runt brunnen/gårdspumpen ska flyttas och en rosrabatt ska istället anläggas där.
Svett!!
Vi har också funderingar på en pool.
Någon som tror att allt blir gjort?

#1, jag tror att det inte blir mycket gjort av det man planerar men lite av det lär man klara av, eller hur? 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
#3 Joo, jag ska nog försöka. 

Jag ska gräva nya rabatter jag. Allt för att tugga ner ytan på gräsmattan. Hatar att klippa gräset och det är jag som får göra det eftersom maken är allergisk… Hur som helst så ligger förljande på planeringsstadiet;
- En lång nya böljande rabatt ska grävas, där är det tänkt att en häck av Rosor ska dela av trädgården lite.
- En ny rabatt runt en stubbe som är täckt av murgröna.
- Rabatterna intill husväggarna ska breddas.
- En skärmväg ska byggas runt vår lilla stenfontän vilket leder till att en del plantor ska flyttas.
Det bara känns som om spaden kommer att gå varm i år…
Humlan, detta låter som en vacker romantisk trädgård. Hoppas du hinner med allt. 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4
Mycket planer har man ju alltid, det brukar ju precis som #1 skriver bara vara ont om tid.
Vi flyttade in i ett funkishus i somras och får nu för första gången uppleva all vårblom, det är fantastiskt!
Hade en grävare på besök häromdagen, vi ska flytta bilplatsen och göra en ny uteplats, känns som alldeles för mycket att gräva själv, men vi får väl se vad han ger för pris. Området vid nya bilplatsen är idag en tråkig gräsmatta i inte alltför bra skick. Den ska ersättas av fält med marktäckare och perenner med gångstigar imellan. Vi får väl se hur mycket man mäktar med i år. Just nu pågår projekt rädda vårlökar iallafall. Alla vårlökar som dyker upp här grävs upp och flyttas till säker mark så de inte körs till tippen.
Eftersom kommunen tycker att vi inte får bygga en carport så blir det iallafall att snickra någon skärm/spaljé vid bilplatsen så man inte behöver se parkeringen från uteplatsen.
Kul att höra allas idéer! Jag jobbar ju som trädgårdsdesigner och det mest inspirerande är att träffa människor och höra deras visioner och drömmer!