Snöslask på en usel dag
Har just nu en usel dag som skulle ha varit en bra dag. Vi håller på och får en pelletsbrännare installerad och oljebrännaren bortkopplad idag. Allt skulle gå på en dag utan problem sade dom.
Dom skulle komma mellan 9-10, kom vid 11-tiden och meddelade oss att dom har dåligt med personal, så bara två killar kom (mot 6 personer som grannen hade från samma företag) och meddelade då att oljetanken kan dom ej bära ut idag så det får bli i morgon när våra två pallar med pellets som dom också inte kom idag på grund av personal brist. Nåja ok, vid 12-tiden drog dom på lunch och kom tillbaka två (2) timmar senare!!! och en kort stund efer det så kom dom med information om att killen som kommer att montera ut tanken har åkt fast av polisen för att han kört med oskattad bil och undrar om det går bra om dom kan göra jobbet med oljetanken på Onsdag!!!! Har vi något val?
Men killarna som är här nu idag lovade att leverera pelletsen i morgon för dom hade bara 10 påsar med sig idag så att vi kommer igång med brännaren……. Suck!
Dpm håller fortfarande på och borrar och hammrar där nere och jag hoppas dom snart är klara så man kan börja med maten i lugn och ro.
Som lock på allt detta har vi detta snöblandad regn som nu öser ned, och kallt är det….. Fy vad trist…..
Kram på er alla och tack för att jag fick spy galla lite.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Ös du galla bara! Vi har breda axlar!! Vilken skitdag du haft, du har min fulla sympati, man känner sig lite utlämnad när det blir så för man kan ju inte göra det själv.
Jag blev hängande på ett möte som tog bra mycket längre tid än planerat och här snöar det och haglar det om vart annat. Men nu har dom lovat vår til lhelgen. Jag ska på stor scrapbookingmässa och träff i helgen och som en av de ansvariga för träffen så lär det nog inte finnas mycket tid för trädgården men lite kanske?
Tack Humlan, problemet är inte över ännu..
Den är nu installerad men dom kunde ej koppla in den för de hade ingen el-kabel till den!?!?! Dom frågade om vi hade en sådan kabel som dom kunde använda??? En sådan kabae som man brukade ha till dator-skärmarna som fick strömmen från datorn och ej väggen (en tjock klump med tre platta piggar) Nej svarade jag, det var länge sedan vi använde sådana kablar! "Jaha, då får jag väl åka och hämta en då", "Ja det får du!" svarade jag och efter att ha stått och velat några minuter så åkte han iväg för att hämta en kabel och då passade vi på med att fixa maten. När han kom åter så var det bara en kille med då den yngre (lärlingen) ej följde med. Jag lät min man ta hand om honom och han bad om ursäkt att det tagit så lång tid eftersom han hade en lärling med sig som skulle lära sig det hela. Nåja… Nu var den inkopplad och en snabb visning hur den fungerade. Han kommer åter i morgon med 2 pallar pellets och gör finjusteringarna på brännaren så att den bränner jämt mm….
Jag hopps verkligen att det blir så. 19:00 åkte han och vi kunde gå ner i varv. Så min man skulle nu duscha och det visade sig att brännaren inte startade efter ett tag för att värma upp vattnet så som oljepannan gjorde??? Märkligt. Så vi provade med att spola hett vatten för att se om den sparkade igång och det gjorde den, men bara för att spotta in några pellets, men ingen eld blev det, utan bara glöd??? Temperaturen i vattnet till elementena sjönk men ingen brännare som satte igång och varmvattnet är kallt. Jag hoppas verkligen att det ej är någe fel på denna utan att det har med finjusteringarna i morgon att göra. Jag skall då prata med honom om det hela.
Så vi får se hur denna följetång slutar.
OJ vad kul med Scrap mässa! Det får du berätta om senare.
Nu skall jag sova för jag får besök i morgon + att detta pelletsprobem kommer att fortsätta……
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Låter inge kul själv installerade jag en pelletsbrännare för 3 år sedan och den har funkat bra och jag köpte en begagnad janfire de som har hänt är att blixten en gång slog ut styrkortet så då köpte jag ett nytt + att jag bytt elspiralen 2 ggr .
Att den bara pelletsen glöder låter ju som att fläkten av någon annledning inte kört igång för tex på min så släpper den ner en handfull pellets sedan sätter elspiralen igång att värma pelletsen tills den glöder å då börjar fläkten att blåsa punkt vis tills elden tar sig å då drar den på med fläkten och matar fram pellets .
Har ni ny panna till pelletsbrännaren eller är den monterad på gamla oljepannan ?Vad för pelletsbrännare har ni köpt ?
mvh/bjorsa
bjorsa, jag återkommer senare med svar på dina frågor för sängen ropar nu.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4