Djungelväxter
Hej!
Jag är lite sugen på att skapa en minidjungel hemma. Har ni några bra tips på djungelväxter?
MVH
Lesunq

Vandrande Jude kommer ursprungligen från tropiska regnskogarna i sydamerika. Växer också i afrika där den betraktas som ogräs eftersom den är omöjlig att bli av med och växer alldeles enormt fort och mycket.
Kan den passa i din djungel?
Naturligt växer den tydligen krypande på marken, men som krukväxt placeras den oftast som ampelväxt.
Vad kul med en djungel hemma! Det låter lummigt och mysigt. Med speglar kan man ju "förmera" lummigheten utan att det tar mer plats…

Djungelväxter vill ju ha det varmt och fuktigt. Kan bli lite problem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
vill du ha tropiska/regnskogsväxter ? eller vill du bara ha växter som skapar en grön/lummig''djungel'' ?

Jag är sugen på att skapa en djunglig känsla i rummet. Vart växterna kommer ifrån spelar inte så stor roll. Poängen är att det skall upplevas som en djungel.

Jo Hindul, Vandrande Jude verkar trivsam.
dracena, yucca, kentiapalm, bergpalm, Phoenix roebelenii, cissus, monstera, Philodendron, gullranka, ampellilja, Alocasia, Schefflera
Om du kan hänga upp växter i amplar och ha långa sligrande växter uppåt taket så tror jag det kan hjälpa till att skapa den känsla du är ute efter.
Belysningen kan ju vara ett problem. Kanske du ska satsa på växtbelysning för att få in växterna mer i rummet?
…och så har jag en lite vild idé - ta in ett träd eller skapa ett träd av korkbarksrör. Skicka slingerväxter upp i det och häng upp amplar i det.
Föreslår också älghornsbräken - den blir stor och magnifik och klarar sig med mindre ljus.
Fredskalla finns att få i olika storlekar (finns varianter som är riktigt stora) och den klarar sig med lite mindre ljus.
Min Amazonlilja (Eucharis amazonica) har alltid jättevackra blad trots att den står långt in i rummet.
Jag har en bladbegonia som har fått stora och mycket vackra blad. Mitt zebrablad (Zebrina pendula) har börja växta som en galning sedan jag planterade om och började vattna det :)
Är du akvarieintresserad? Man kan kombinera! En del växter gillar akvarievatten. (Jag väntar otåligt på att allt ska växa sig yvigare. Experimenterar med lite olika växter.)
ps. Lägger till Fönsterfikus (Ficus elastica) och Clivia till listan över rekommenderade växter. Båda är snälla och pålitliga krukväxter. Du har redan fått tips om Dracaena men eftersom det finns olika varianter så tar jag med den ändå - jag gillar Dracaena marginata. Den klarar sig också med lite mindre ljus om det är nödvändigt. ds.

Jag kom också att tänka på vattenväxter, som #7. I ett akvarium utan "lock" på, kan man ju ha växter som växer upp över ytan. Vissa av dem kan t o m blomma!
Och kanske några tropiska fiskar blir ett trevligt inslag i din djungel?
#7 Cool idé med ett träd! Det ska jag försöka komma ihåg när jag har flyttat till en lite större bostad.
Älghornsbräken som du föreslår är en cool epifyt. Även novemberkaktus och många orkidéer växer epifytiskt och skulle funka bra.
Man kan hitta rätt så stora dracaena marginata-plantor. Bergspalmer är ganska lättskötta och skulle funka bra. Som undervegetation skulle du kunna ha mindre ljuskrävande peperomia-arter som t ex peperomia rotundifolia, philodendron scandens och vandrande jude.
Lycka till!

Tack för alla tips! Fascinerade det där med akvariumet!
Jag köpte frön av Tiare en jasminkusin. Växer så det knakar och det kommer nya rotskott så man kan dela den. Slingrar iväg så man får var alert och nypa fast den där man vill ha den. Min blommar inte - jag tror att klimatet är för kallt men om den skulle blomma så är det små vita väldoftade blommor. Väldigt lättskött. Har för tillfället inget kort, håller på o renoverar om men kan lägga ut nåt kort om 2-3 veckor ..
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
om du har lite tålamod,japansk kottepalm (cycas revoluta)
.finns frö på impecta,tyvärr dyrast per frö i hela katalogen,och dessutom bara 2 frön per påse
.