Era ovanligaste växter?
Vilka är era ovanligaste växter och hur fick ni tag på dessa rariteter? Berätta gärna lite om dem och lägg gärna upp bilder 
Själv har jag inga riktigt sällsynta växter. Den ovanligaste är nog en Saintpaulia rupicola som man ju inte brukar hitta i de vanliga plantskolor, men som nog finns hemma hos en och annan entusiast. Jag har köpt min unga planta av en Odla.nu-medlem.
Har inga egna bilder än, men här är iaf en bild från nätet som ni ser hur den ser ut.
Tja förutom en del vildarter saintpaulia har jag ju jordmandel och chorogi
#1 Vänta nu! Vilka vildarter av saintpaulia har du? 

Vet inte om den är ovanlig men har en dubbel röd-vit akleja. Har tyvärr ingen bild. Den växte här i trädgården när vi köpte huset. Har Mose Brinnande Buske också, växte också här.
Skynda långsamt så går det fortare.
Trevligt när man får ärva växter så där 

Jag har några krukväxter som var väldigt vanliga förr, men som numera kan vara svåra att få tag i, eftersom de inte längre säljs i handeln. T ex Mor & Barn, Springpojke, Fjäderkalankoe.
Såna är kul att ha just för att man inte längre kan hitta dem i handeln :)

Nattens drottning fick av kompis..
vanilj orcide och en hoya australis (tror jag att det är)stora hårda duniga blad. tror dom är inhandlade från växthus söder om Lund.
pistacia lentiscus pistac planta, inhandlad netto..
fikon plant egen sådd från torkade små fikon inte lik dom andra fikon trädet ja haft innan..
cherramoya egen sådd,,tyvär inte så stor änn, men den kompisen fick har vuxit stor,, trodde inte mina ögon, jätte fin..
sen har jag frön som ska planteras,,udda rysk bär buske, studie besök hos en odlare i skåne,,tror det var något med skogsträdgård..
och baobabträd frö,,kompisen var där tog med sig frukt och jag fick en bit..
Kul! Har din vanilj blommat nån gång?

#8 nä den har inte blommat nån gång det ska vara svårt att få dom att blomma,,inte ens Lunds botaniska haft sina att blomma undet dom 8-9 åren dom haft dom,men dom är STORA..
jag har problem med min roten dör den har gjort det i två om gångar,,den verkar leva på luft och ljus, ska ge den en duch och se vad den säger sen plantera m den..
På tal om smaksättare. Jag satte några saffranskrokusar i en bytta.
Undrar om de klarar vintern utan att vara marksatta?

Jag har ingen bild på den, men björnrot flera småplantor fick jag av en äldre dam. Jag delade med mig av dessa till en väninna, hon kastade sig om min hals och skrek. TACK Å VAD JAG HAR LETAT!
Jag hoppas min björnrotsplanta överlever, den såg inte riktigt ut att trivas i slutet av hösten då det regnade så. Hoppas den tar sig till våren igen. Annars har jag ju "reserver" hos väninnan.
Jag har mästerrot som växte vild här i flera bestånd, gammalt torpställe från 16-1700tal.
Jag har hundtunga som jag vann som pris en gång från en fröbutik.
Och en kiwiplanta som jag dragit upp från frukt jag köpt på Willys. Nu är den inne på sin tredje vinter i kruka utomhus, en liten tålig krabat.

Jag har eukalyptus, silverakacia, segelbuske, har också björnrot, silverpäron, kermesbär och palmlilja. Bl.a. Kanske inte så ovanliga. Inköpt delvis på Odla, delvis på trädgårdsresa, delvis fick av grannar och palmliljan kommer från Österrike.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
har en guavaplanta.
kommer från cuba.fick den av en vän.