Vad är detta för blomma?
Det är en fackellilja (Kniphofia).
Kan köpas i många trädgårdsbutiker bland lökar och knölar nu på våren. Övervintrar dock bara i södra sverige i väldränerat läge (vissa år kan den dock även dö där). Man kan dock odla den i kärl som ställs i ett utrymme som håller strax över frostfritt på vintern ifall man odlar den i kyligare klimat. Växten går även att köpa på postorder från firmor som ex. Lilla fiskaregatans trädgårdsbutik
Växten hittas ibland också som snittblomma i blomsteraffären.

Tack!
Jag hade aldrig sett den förut, men såå unik var den alltså inte:)

Inte så konstigt att du inte sett den - inte är den särskilt vanlig. Jag har bara sett den hittills i postorderhandeln. Inte hos någon av de plantskolor jag brukar gå till. En spännande och färgstark växt.
Jag köpte 2 st olika på Botaniska i Gbg, den ena överlevde inte frösta vintern men den andra blommade jättefint förra sommaren. Hoppas den fröar ordentligt!!
/Lillianna
~ Lillianna ~

Berätta i så fall!
Denna blomma som på engelska here Red Hot Poker vimlar det av i de engelska trädgårdarna och det var där jag såg den för första gången för 13 år sedan. Har haft problem med att få den att överleva i mina trädgårdar (landet och där jag nu bor) men förra året så provade jag igen och den blommade för första gången med tre blommor och jag skyddade den över vintern så jag håller alla tummar och tår att den skall blomma i år igen. Den finns i även enbart gula, orange eller röda färger men jag har ett svagt minne att det eventuellt kan finnas en lime grön variant.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4