Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 2094 ggr
Petter
0

Favorittomat

Hej. Vad har Ni för tips på bra och goda tomater att driva upp. Önskar tips både på "små" och vanliga tomater!

Tack på förhand

Christina
0

Jag hade förra året två körsbärstomater:

Aretha (mörk - kallades svart på påsen). Söt.

Goldie (gulaktig) - lite frisk och syrlig.

Mycket nöjd med båda. Men var får odlarna sina fåniga namn ifrån?

Christina
0

Så här såg de ut:

Aretha  som blev mycket mörkare sedan

Goldie som hade den här färgen även som övermogen

woodspirit
0

Jag tycker du skall testa Weibulls "Alfons Åberg"! Köpte en fröpåse förrförra året bara för att testa och de blev så stora och såååå goda!

Petter
0

Tack, nu ska jag prova både Alfons Åberg och Aretha. Hade gula cocktail i fjol minns inte vad de hette och dom gillade jag inte.

Tack! (Gärna fler tips av Er andra som finns på forumet)

Christina
0

Ge oss lite ledtrådar Petter ang fröhuset i Vad heter blomman nr 21! Blir helt galen om vi inte får veta snart……

Åsa S
0

Det finns ingen tomat som heter Alfons Åberg, Weibulls har eller har haft (???) en serie frön som heter Alfons Åberg men det är inte namnet på sorten som finns i påsen.

(på weibulls hemsida kan jag se att de nu har en serie som heter junior för barn så kanske de inte längre har rätt att använda namnet Alfons Åberg på barnfröerna, tyvärr verkar de inte bry sig om att sätta ut sorterna för på juniorpåsen med tomat står det bara tomat inte vilken sort det är. Men jag skulle inte bli förvånad om det var Tiny Tim liten och lättodlad men smaken är ingen höjdare ifall man har flera sorter att testa mellan ingen ville ha de Tiny Tim jag odlat efter att de testat de andra sorterna)

SannaHolmgren
0

jag har sått frön av dvärgplommontomater, köpta i grönsakshyllan i affären.  De var ju jättegoda!!

Petter
0

Ursäkta frökapseln. Det är från en vallmoblomma.

woodspirit
0

Åhhh #6, Åsa - Buuu och Kasst!

Trodde i min enfald att de tagit fram en ny sort och döpt den till Alfons…. Bu för att de inte skriver sorten på de blivande tomaterna! Jag skall kanske gnälla lite på dem….De har säkert e-post…

Lillianna
0

Jag har flera år haft en cocktailtomat rom heter Sweetie, fröna har jag köpt från Ginna som har en gedigen frölista till både perenner och tomater. Jag har handlat mycket av henne under de senaste åren! Vill du ha hennes mailadress för att köpa frön från henne, maila mig.

/Lillianna

~ Lillianna ~