Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 5402 ggr
MissMullig
0

Barotad ros

Vad gör jag då min barotade ros klätter  variant kom på posten först igår. Är ju frost ute nu och jag är inte helt säker på var på kolonin den skall stå i vår.

Förslag ni som är bra på roser

Åsa S
0

Plantera dem utomhus se till så att förädlingsstället hamnar ca 15cm under markytan.

Även om du inte vet var de ska stå är det bättre att de är planterade tillfälligt utomhus du kan gräva upp till våren och flytta dem

Det är bara om du bor i norra sverige du kanske ska leta efter något mörkt ställe där det är någon plusgrad varmt (+ plantera i krukor) eftersom höstplantering av Rosor i norr inte alltid lyckas

MissMullig
0

Oki så det är inte försent i Sthlm nu då?

busenmenna
0

Inga problem - så länge det inte ä'r tjäle  jorden är det bara att plantera. Se till att "blötlägga" rötterna rejält  först (Låt rosen stå i en bunke med vatten några timmar eller över natten)

MissMullig
0

Den stod i vatten en natt och är nu planterad sen helgen men kanske får jag flytta den i vår då den kanske inte sitter på den plats där den gör sig bäst.

busenmenna
0

Det är fullt OK!

MissMullig
0

Hur tidigt eller sent i vår kan jag gräva upp den för ny placeraing

busenmenna
0

Tjälen bör ha gått ur jorden - du sa att det var zon 5 - skulle föreslå början på Juni - midsommar . Rosor är mindre kinkiga än man tror. Jag planterade om några Rosor i början av maj i våras och det gick bra. Zon 4

MissMullig
0

Bor i Sthlm