Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 8079 ggr
pearlnharmony
9

Täcka in björnbärsbuske?

Hej

Läste i en tidigare tråd att man skulle täcka in björnbärsbusken under vintern. Hur gör man då? Täcker man in nere vid rotsystemet eller skall hela usken täckas in… Vår björnbärsbuske är ganska stor…

Tacksam för svar.

Joline
0

Vet inte så mycket om just björnbär, men när vi täcker in buskar o känsliga växter, så tar vi antingen säckväv och lindar om… Eller hönsnät runt som fylls med löv o gräsklipp.

dansan316
0

Det beror på i vilken zon du bor i och vilken zon björnbärsbusken klarar.
Men om den växer på samma zon eller under det  (exvis att det står zonI på busken men att du bor i zonII)kan de vara bra att täcka den

Jag brukar täcka min när frosten börjar komma och täcker den med säckväv som den som svara tidigare ,finns också som juteväv i olika affärer. Jag brukar täcka hela busken. Den är ca2m hög så man får ta till stegen. Brukar sen binda något om så inte väven blåser iväg typ något snöre eller tunnt rep. De smalare grenarna har jag testat att lägga ner mot marken (utan att de knäcks) vilket gör att snön lägger sig som ett täcke och skyddar dem.

Det viktiga är att skydda dem mot de kalla köldknäpparna som kan komma, att det är varmt på dagen och kallt på natten. men även den kalla vintern.