Var hitta Saintpaulia confusa?
Någon som vet var i Stockholm jag kan köpa S. confusa?
Jag har en speciell fascination för ursprungliga arter och efter att ha kollat runt på nätet fastnade jag för denna. Men kom gärna med tips på andra fina arter som funkar bra i vår inomhus miljö.

Det bör väl vara ganska lätt att hitta den vanliga arten. Kolla i vilken blomsterhandel som helst och livsmedelsbutikerna. Under höst och vinter brukar Saintpaulia säljas lite här och där.

Dubblett borttagen.
Vad jag förstått så är det i stort sett bara hybrider som man kan hitta i handeln… De ursprungliga arterna verkar vara svårare att hitta. Eller har jag missat nåt?
Läste precis på Wikipedia att S. confusa har bytt namn till S. ionantha ssp. grotei…
Wikipedia är värdelös som referens för vetenskapliga namn testa SKUD i stället den har inte alls bytt namn utan heter fortfarande S. confusa = liten saintpaulia
Jag skulle gå med i saintpauliasällskapet då kan man byta och köpa sticklingar med medlemmar och saintpauliasällskapet brukar ibland ha med sig en hel del vildarter på mässor och liknande.
Tack för info! Det som jag läst på wiki är att man nu har grupperat dem i bara 6 olika arter med en massa underarter.
Jag har gått med i deras forum faktiskt men det verkar inte vara så mycket aktivitet där för närvarande.
Det mesta av bytena och köpen sker nog inom kretsen för saintpauliasällskapet via träffar, medlemstidingen och liknande forumet är inte samma sak som medlemsskap i föreningen och jag tycker det är ganska dåligt besökt av saintpaulasällskapets medlemmar
Ok

Jag köpte ett par Sanintpaulia på Hemköp nyligen och nog ser de ut att vara den gamla arten 'Confusa'. Inga "krusiduller" där inte.