Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettergräsmattorgrovplaneringgödsling
Läst 12374 ggr
flugufrelsarinn
0

rabatt med obrunnet

Jag har fått en helt galen idé. Tänkte anlägga en ny rabatt i en hörna i min trädgård som är helt bevuxen med både gräs och ogräs.. Ooorka rens ogräs i flera år tänker jag… Helst inte..

Det jag tänkte göra är att först luckra och gräva för att få bort stora stenar och sånt som kan vara i vägen för de stackars rötterna senare (har styv lerjord med mycket sten i) sen tänkte jag vara helt galen och inte rensa något utan helt sonika be en bonde köra hit ett lass obrunnen gödsel, låte det ligga och brinna och döda ogräset för att sen anlägga rabatten om ett år eller så… så är den lucker, näringsrik och dessutom upphöjd! Skrattande Vad tror ni? Knäppt, lat, illaluktande? Kanske blir det för näringsrikt? Är det någon här som provat nåt liknande och hur funkade det?

Jag funtar även på att lägga på ett lager vanlig matjord ovanpå det med ett par kragar och så fönster över och så kan man odla i varmbänk över vintern…

Massor med flugor i en smäll? Eller bara onödigt mycket jobb kanske…

Ahnna
0

Som stolt ägare av två gödselstackar så måste jag bara varna för att obrunnen gödsel kan bli för kompakt, så att det inte kommer in tillräckligt med syre i förmultningsprocessen och då stiger inte värmen över de magiska 60 graderna som dödar gräsrötter. Min ena stack har det problemet, trots en del vändande och luckrande, och där växer det gräs låååångt ner i gödslet vilket gör att jag än så länge inte kan använda mullen i rabatterna. (Om jag inte vill rensa en massa gräsrötter och det vill jag ju inte!)

Idén är inte dum i övrigt, men personligen hade jag lagt t.ex. markduk eller tjocka lager med tidningar eller dylikt mellan gräset och gödslet, för att minimera risken för att gräset kommer tillbaka underifrån efter ett tag. Du bör också täcka över gödselhögen med fiberduk eller liknande för att slippa att en massa fröogräs faller ner i den ovanifrån under tiden den ligger och brinner. Eller så sätter du t.ex. potatis i gödslet första året, det har jag gjort som experiment med bra resultat. (I alla fall i halmgödsel.)

Flera av mina upphöjda rabatter har en bas av obrunnen gödsel och det har fungerat hur bra som helst, inga plantor har fått för mycket näring och segnat ihop av det. Men då har jag också lagt grus, sand och planteringsjord ovanpå och myllat runt så att det översta lagret, där plantorna har sina rötter, inte består av enbart gödsel.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hustigern
0

Om det blir för starkt eller inte hänger lite på dels vad det är för gödsel (alltså vilka djur det kommer från) och dels hur tidigt du sår/planterar i det. En hönsgödselstack med potatis första året tror jag inte är någon höjdare. Men får det vila tillräckligt länge blir all gödsel gångbar till alla grödor…

Hästgödel är relativt mild men behöver ligga till sig lite innan det går att odla utan risk för "bränna" på grödorna. Om du får stacken upplagd nu går det bra att odla i den nästa säsong.

Det är inte någon dum idé som Ahnna skriver att lägga ett tjockt lager tidningar under högen (typ en hel tidning max uppvikt på mitten i tjocklek, tänk på att överlappa så de inte ligger kant i kant), för att inte rotogräset ska ta sig in i högen. Tidningar bryts ner och lär vara borta när högen sjunkit ihop så mycket att du är nere på marknivå.

Lägger du upp högen nu behöver du inte täcka den mot fröogräs, det är inte mycket frön som far omkring i luften nu.

Ska du odla i varmbänk behöver du färsk gödsel framåt våren, det går inte med en hög som läggs upp nu. Den hinner brytas ner alldeles för mycket så att värmeutvecklingen slutar långt innan våren. Men om du lägger upp en hög som täcker landet nu så kan du förbereda en fördjupning för varmbänken till våren. Tänk bara på att det färska gödslet behöver gå en bit under och utanför ramen för att det hela inte ska bli nerkylt av omgivningen. Och att det inte går att så i den direkt, det måste ligga ett tag så att det hinner bli riktigt varmt och sedan avta lite innan det är dags att så. Annars blir det helt enkelt för varmt.

Lycka till

Halvdansken
0

Tänk på att hästgödsel är smockfull med gräs- och havrefrön. Vi la upp en bunke på vår tomt och det bara exploderade året efter. För vår del gör det inget, det är en del som inte ska användas än, så jag lät det ligga och brinna och sen flyttade jag det till woodlandet. Då fanns det inga frön kvar i själva gödningen, men givetvis i marken.

Så jag hade inte lagt färsk gödsel på samma ställe du vill odla.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

flugufrelsarinn
0

Hmm.. Tack för alla tips.Skrattande Det var mycket jag inte hade tänkt på… Oskyldig Får kanske tänka om lite med rabattprojektet då…