Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 3667 ggr
CBA
0

Söker klängväxt tips

Hejsan gott folk, äntligen börjar vädret likna nått :o)

Är ni precis som jag i full gång med att planera ?

Förra året gjorde jag ett experiment med att plantera en clematis i en stor urna. Tanken var att den skulle klättra lite fint runt mitt balkongräcke.
Den kom igång fint och det såg faktiskt lovande ut, men så fick den vissnesjuka två gånger.

I år har jag insett min begränsning och söker nu en härdig klängväxt att pryda balkonggaller och räcke. Den behöver inte vara blommande men gärna dekorativ och härdig. Placeringen måste nog ses som skuggläge och jag bor i Stockholm-Arlanda.

Har något tips vad jag kan köpa ?

Nu ska jag bege mig in på Hortogreens hemsida…

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Christina
0

Är det helskugga eller kommer det sol någon timme om dagen?

Trist med din clematis. Det går ju förstås att försöka igen men pipranka är annars en fin klängväxt med vackra blad.

Iställer för klängväxter är det också snyggt med ampelväxter som hänger ner. Fuchsior t ex.

CBA
0

Jag får nog säga att det är helskuggigt läge…solen skymms av en stor hägg och står så lågt innan den har kommit runt att nå det tänkta stället.

Fuchsior är jättevackra men jag lyckas aldrig med dom och jag vill ha något som klär in balkongräcket och ben delen som är galler.

*tänker högt* pipranka tror jag förresten min mor nämnde

designagront.se
0

Kan bara hålla med Christina, pipranka är en fantastisk klätterväxt för skuggiga platser. Klarar tom rena norrlägen. Snygg är den oxå, och perenn om du lindar in krukan på vintern.

CBA
0

Hur stora är bladen ungefär?

Christina
0

Som en handflata ungefär. Det finns en storbladig variant som är mer som en hel hand. Har ingen pipranka själv men här är en länk till en bild.

CBA
0

OK, så dom är inte större än så iaf Glad

Jag såg en bild på den och då såg bladen ut att vara i stl med dasslock FörvånadSkrattande

Christina
0

Det finns en variant som heter Storbladig Pipranka. Kallas också Koreansk Pipranka.

Den har betydligt större blad.

Undrar om Adlumia skulle vara något för dig? Söta små rosa blommor och den är flerårig. Borde klara sig i en stor kruka.

CBA
0

Adlumia var söt…kul med lite blommor oxå som sätter färg…den ska jag oxå skriva upp :o)