Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 11219 ggr
mariatingsund
2

tvestjärtar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är rätt så förtvivlad. Tvestjärtar gör mer skada än man tror. De är överallt och se resultatet på min bild. Min rhododendron är i upplösningstillstång, liksom jag. Hur bekämpar ni dem? Vek upp funkiabladen och där vimlar de där också. Skulle puffa kuddarna inomhus, så låg de där också. Likadant på altanen, kryper överallt. Fy vad jag avskyr dem. Och så gömmer de sig så man inte kan ta den galma metoden att ta död på en o en. Och har blivit alldeles för många.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bara för att göra de än mer otäcka, den har jag fotat på fönstret

anki1
0

Nice, very nice.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

[Asta]
0

Alltså, när jag blir riktigt sur på dem så struntar jag i allt vad ekologiskt heter och sprutar helt enkelt gift på växterna. Växter i kruka stoppar jag provadopinnar i jorden.

ANNIA
0

Läste på en annan sajt, men det gällde postlådor, där skrev dom att man ska använda kanel för att hålla dom från postlådorna.

Ingen aning om det funkar på andra ställen eller för den delen om det funkar överhuvudtaget.

mariatingsund
0

Då skulle jag behöva mycket kanel. Jag hade gärna fått dem flytta längre från huset. Under varenda kudde finns nu någon otäck sak. Ändå har jag inte planteringar direkt mot väggen, mer än rhododendron och så thujan som växte för brett in mot väggen och rosorna förstås.

ANNIA
0

Vet inte om det går, men försök göra en vattenlösning och spruta runt buskarna och mot huset då går det ju inte så mycket kanel.

Annars vet inte jag vad man ska göra mot tvestjärtar mer än försöka hitta några spindlar och ta in då. För spindlar tar tvestjärtar, åtminstone om dom kommer i deras väg.

asvensso
0

Avskyr tvestjartar! Jag ar en stor djurvan annars sa jag skams lite men maste vara arlig. Att introducera ett annat djur som gillar tvestjartar ar en lysande ide och ska prova det. For manga faglar kaker en och annan spindel sa det ar ingen risk for att spindlarna tar over istallet.

mariatingsund
0

Idag har jag varit med om mitt livs äckligaste. Jag öppnade skåpet i köket, tog fram brödet ur en påse och skar en skiva. Gissa vad jag hittade inne i brödet där? EN förbannad tvestjärt. Vad ska jag göra, har ni någon som helst idé? Jag ser inget vid 11-12 tiden när jag brukar lägga mig, och på morgonen när jag stiger upp då ser jag en här och någon annan där som jag tar livet av, men detta med brödet, rann över liksom. De ska inte vara där.

Maria
0

Tvestjärtar är en av de få insektsarter där "mamman" faktiskt tar hand om sina ungar.

/Maria

mariatingsund
0

Men vem vill få dem i munnen med brödet?

Maria
0

Ingen kan jag tänka mig.

/Maria

Torparmor
0

Egentligen är tvestjärtar nyttodjur särskilt om du har fruktträd. Eftersom dom är nattdjur och vill vara mörkt och skyddat underdagen. Kan du använda den kunskapen för att åtminstone minska antalet. Gör några dagbon åt dem, tex upp-och-nervända krukor med en enkel botten i, som du placerar där de brukar vara. Sen kan du vittja "fällorna" under eftermiddagarna innan dom ger sig ut på spaning

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

mariatingsund
0

jo, vi har rullat ihop wellpapp men inte en enda krypit in där. Jag bryr mig ju inte om dem så länge de är i trädgården, men nu vill alla plötsligt komma in. Precis tog livet av en på hallmattan. Begriper de inte att de ska vara ute? Vad är det som lockar in dem i huset? I skåpet? I en plastpåse? I bröd? De ska ju trivas fuktigt och vi har torrt hus. Överhuvudtaget VAR kommer de in? Varje gång vi öppnar utedörren smiter in minst en verkar det som.