När kan man plantera lavendel?
Hej!
Jag hade otur att få nästan alla mina lavendelplantor uppätna av sorkar i höstas och undrar nu hur tidigt jag kan sätta nya. Jag bo i zon 1.
Sen letar jag efter lite gammaldags växter typ "cottage" att ha i rabatten, några förslag? Jag har redan som sagt lavendel, doftpioner i ljusrosa och vitt, nån julros, violruta,löjtnantshjärta, vallmon i rosa och brudslöja. Alla tips på gammaeldags växter med lite romantiskt skimmer välkommnas:)
Riddarsporre och malva.

Tack:)
Kan man peta ner lökar såhär års? Nån som vet? Jag glömmer varje höst och ångrar det varje vår.
Du skall nog vänta ett tag till. I april när jorden börjar bli lite varmare brukar vara lagom. Andra tips kan vara vita höstflox, stockrosor, buskrosor, förgätmigej och höstanemon.
#2 Bättre sent än aldrig
.

Tack för förslagen. Stockrosor har jag i en annan rabatt , de passar fin här nere på österlen.
Höstflox får jag ta och kolla upp:)
He he.. jo.

Du som har gott om plats tar väl förslaget om buskrosor? Tycker jag som är rosfreak. Visserligen är sorkar förtjusta i rosorna också men har de väl satt fart och vuxit sig stora brukar de få vara ifred.

Stjärnflocka - Astrantia major - har också det rätta romantiska skimret omkring sig.

Tack för tipset:)
I dag insåg jag att jag kanske är sent ute iaf. Nu blommar krokusen för fullt här nere.
jag planterar växter så fort jorden är tjälefri så jag säger du kan plantera lavendel nu .
du kan ju prova camapanula + stavde jag det rätt ?? och buxbom och rosmarin kankse skule vara nåt ??

Vill du ha blå gammaldags Iris så kan jag dela med mig till dig i vår

8
Ok, då vet jag att jag kan börja köpa nu. Jag vill så gärna ha en massa lavendel, den luktar så gott och fjärillarna gillar den. Jäkla sorkar.
Jo, jag gillar utseendet på buxbom, men jag tycker den luktar kattkiss:( Annars är jag väldigt förtjust i de klassiska barrock trädgårdarna med lågt klippta buxbomshäckar och sen blommor innanför:)
9
Tack så jättemycket. Jag har en massa blå iris som jag delade förra året. Nästan alla överlevde även sorkens frammfart! De verkar lätta att ha att göra med irisarna. Det är bara en grupp som jag tror jag planterade lite för ytligt. Sorken verkar inte så förtjust i dom heller.
/S

Ni som är proffisiga på det här, hur gör ni med perenna rabatter för att få dom riktigt täta. Jag tycker jag sätter plantorna så glest som man ska men får en massa ogräs emellan hela tiden även om jorden är ny och jag sått ettåringar emellan så länge.
dte är bara att sätta dom tätare och inte glest

Jag får ogräs och rensar. Gör en ordentlig rensning tidigt på försommaren och då håller den hyfsat. Men visst måste man nog hålla efter hela tiden.

Tack för råden. Problemet har varit lite för lite tid:/ Jag får helt enkelt prioritera om lite och försöka hinna med:)
/S
Kan nävor av olika slag vara nåt? de har ju ett romantiskt skirt växsätt och många vackra färger och utseenden
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jo, jag gillar nävor, man jag tycker de blommar så kort, eller det kanske jag som har fördommar?
det gör väl inget att dom blommar korttid du har ju andra som blommar , NJUT av alla korttid eller remoterande

Jag är inte så haj på det här med blommor , teori är en sak och praktik en annan:( Så om jag väl får något att blomma vill jag att det ska vara länge! :D