Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 6458 ggr
Busangardens
1

Ros+löss

Vi har en icke vinterhärdig ros som behövs ta in nu när det börjar bli kallt problemet är bara den att vi har kämpat mot lössangrepp på den i flera veckor. Den fick först löss första gången vi tog in den och då blev vi tvugna att ställa ut den igen då det spred sig till andra blommor, vi testade då att spraja den med en såpa/t-röd/vattenblandning jag läste om i en blombok och lösen dog direkt. Så vi tog in den, spola av den och ställde den på plats, någon vecka senare så är den full med löss igen så vi upprepade samma proccedur men när vi tog in den sen igen så fick den löss ytterliggare en gång. Nu får vi inte bort lössen och den har stått ute i 2 veckor. Vi har även försökt plocka bort dem för hand och klämma ihjl dem, vi har försökt spola av dem men inget fungerar de återkommer hela tiden.

Vad mer kan man göra? Rosen börjar inte se så kry ut.

Åsa S
0

Provadopinnar + kall förvaring ca +0 till +5C inget ljus behövs Rosor är lövfällande.

Har man rosen för varmt är det svårare att få den att överleva + den blir mer mottaglig för sjukdomar och skadedjur

Busangardens
0

Då kan jag alltså inte ta in den inomhus?

Vart ska jag då ställa den? För vid minusgrader dör den.

Åsa S
0

Nej inomhus lär den inte må bra, vilken ros är det du har (de flesta icke härdiga Rosor brukar klara minusgrader de med men kanske inte lika många minusgrader som andra härdiga sorter)?

Busangardens
0

#3 Stammros.