Skörda kattmynta?
Hej! Jag behöver lite råd och tips om hur och när man kan "skörda" kattmynta.
Hur mycket kan man ta? Och som sagt när? Kommer de tillbaka (om jag inte tar för mycket) eller måste jag så igen nästa år? Hur torkar jag den bäst?
Tacksam för alla tips!
Kattmynta är en perenn ört = den vissnar ner helt under vintern men rötterna överlever och skjuter nya skott till våren. Om det är en ung liten planta bör man nog inte skörda så värst mycket (samma gäller nyplanterade fleråriga örter till matlagning), det är bra om de får etablera sig väl innan man skördar större mängder. Några kvistar kan du dock ta och det är bara att hänga dem upp och ner på mörkt, varmt och torrt ställe tills de är torra.
När plantan etablerat sig på sin plats kan du skörda större mängder, glöm dock inte göda allt du fraktar bort från marken i växtmaterial bör du ersätta i form av gödning + mull (gödsla dock aldrig fleråriga växter ute i trädgården efter midsommar)

Tack tack!
Då får jag nog inte så mycket i år, men den växer i alla fall. Ska komma ihåg gödningen men blev lite nyfiken; varför inte gödsla ute efter midsommar?
En följdfråga: Jag har sått den i en balkonglåda (pga att min mamma sa att det sprider sig som ogräs annars). Ska jag låta lådan vara ute, inne eller kanske i källaren i vinter?
Om man gödslar växter ute i trädgården senare på säsongen fortsätter de ofta växa och glömmer avmogna och göra sig redo för vintern = stor risk för skador av vintern.
I balkonglåda kan man göda längre tid eftersom näringen snabbare tar slut i den. Kattmynta sprider sig inte ogräsaktigt som riktiga myntor, kattmynta är ju ingen mynta trots det svenska namnet så jag skulle faktiskt plantera ut dem ifall det är möjligt och ganska snabbt så de hinner etablera sig något innan vintern, planterade i marken klarar de ofta vintern bäst. Annars så ställer du balkonglådan på marken på skyddat ställe de lär ha större chans att övervintra ute än inne.

Åh…toppen! Nu har jag lärt mig något nytt idag med!
Jag sådde ett gäng frön i midsommarhelgen (var antagligen liiite för sent) och de största har inte hunnit bli mer än kanske 7 cm höga, den minsta kom upp idag (fast den var nog från ett lite senare frö, jag "fyllde på" eftersom det bara kom upp någon enstaka).
Tror jag ska prova att plantera ut de största i trädgården och ha kvar de minsta i balkonglådan över vintern då. De små klarar sig säkert inte ändå, men jag tror de har störst chans i lådan på ett skyddat ställe ute. Då kan inte katterna ha ihjäl dem i alla fall
Skulle de inte klara vintern får jag börja om nästa år, starta lite tidigare…och förhoppningsvis göra rätt från början
Tack så mycket för hjälpen! Mitt (förhoppningsvis icke plågsamma) växtförsök fortsätter…
Jag har kattmynta som låg kantrabatt i flera rabatter. Efter första blomningen klipper jag ner den mycket kraftigt. Den kommer igen snabbt och just nu är den 2 dm hög härligt buskig och blommar på nytt.
Den sprider sej inte alls nämnvärt. Några skott här och där som är lätta att ta hand om och sätta på en annan lämplig plats. Torkningen -se svar #1

#5 Det var ett bra tips! Ska fundera på om jag ska ha den i någon befintlig rabatt. Hade tänkt göra en egen kattmyntarabatt för att det ska vara så soligt som möjligt. Men det kanske fungerar i en halvsolig rabatt också.
Kom just på att jag skulle kunna ha den på framsidan, där kommer inte mina katter åt…men å andra sidan finns det en hel massa andra katter där. Men den rabatten är sorgligt tom och jag har funderat på vad jag ska ha där.

Jamen kattmyntan är ju till för katter. Mina tvä älskaar den men förstör inte alls något. De vältrar sej bara vällustigt i den. Jag har tom planterat några buskar i rabatterna utanför vår stadslägenhet till allmän fröjd…man får ´bjussa på sej! :-))

#7 Ja det är klart!
Jag vill bara att den ska "ta sig ordentligt" innan katterna kommer åt den. Skulle katterna vältra sig på de minimala plantorna nu så skulle nog glädjen vara alltför kortlivad. Sen har jag förstått att den är ännu roligare när den är torkad…
Men tack för att du puttade upp tråden, ska ta mig ett litet planteringsprojekt nu

Ja- äkta kattmynta (eller kantnepeta som man ofta kallar kattmynta) är en härlig växt. Det lustiga är att 50% av alla katter älskar den -medan resterande halvan fullkomligt struntar den.Min ena katt vältrar sej i den och är fullständigt till sej -medan den andra inte brydde sej de två första åren--men sedan är hon lika förtjust.Jag bjussar också på kattmynta lite här och var…

Kul att även den kissen får glädje av kattmynta nu
Här har jag ett par små kvistar på torkning och några plantor verkar må bra…
Alla plantorna åkte ut i rabatten och de verkade klara flytten fint! Det kom tom upp nya små skott…känns som det kom upp fler än vad jag hade sått fröer
Men sen försvann många av de minsta igen och de mellanstora blev röd-bruna och slutade växa…ska bli spännande att se vad det blir till våren…i värsta fall får jag ju börja om…men då har jag förhoppningsvärt lärt mig en del