Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 6342 ggr
kerstinjo
0

Rabatter och Cikoria.

SkrikandesJag blir tokig på mina rabatter och har absolut ingen lust att slita ihjäl mig på de "odödliga" Cikoria.

Vad tror ni om att gräva upp rabatterna, djupt, och lägga dit täckpapp underst (eller vad det heter) och som går upp en bit vid kanterna , fylla på med ny jord, nya växter och massor av täckbark?

Annars blir det banne mig buskar i varenda rabatt.

Kerstin 

Lill-Kisse
0

Cikoria är väl en ört som förökar sig med frön? I så fall bör det räcka att byta jord så att du blir av med alla frön som finns där. Då det inte finns några otrevliga rötter att ta död på, behövs ingen duk i botten.

ibej
0

Har provat en lösning på problemet, rötterna är hur djupa som helst. Visst är cikoria frösådd, men med rötter av maskrostyp och verkligt djupa. För några år sen sådde jag i en rabatt och cikorian blev stor och blommade fint, men den tog över så jag beslöt gräva upp den. Grävde säkert ned 40cm men roten var djupare än så. Jag fyllde bara igen och sen har jag inte sett till den. Kanske hade jag tur och dessutom bara en planta.

kerstinjo
0

#2 Precis, de rotar sig något enormt och rötterna är hopplösa att få upp. Som du säger de går rötterna djupt ner i jorden och förgrenar sig enormt och snabbt.

Ingen annan som har några tips?

Kerstin