Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 7613 ggr
pia63
0

Nybörjare

Ja har nyligen flyttat i i ett hus. idgare hr jag inte hat trädgård, men nu är det en hel del att fundera på ! *s*

Vad gör jag med rosenbuskarna nu i höst? Klippa ner dem? Täcka med löv el dyl?

Och kan jag flytta o möblera m växter ( liljor och lite annat) nu så här sent på hösten ?

Är frost på mornarna här nu .

Vill ha fint och levande till våren , men är rädd att förstöra de fina rosenbuskarna. Flera blandade sorter finns. Vanliga buskar och ett par klätter ( som inte alls blommade iår tyvärr)

Ge mej råd och tips ni som kan är ni snäll.

//  **Novisen i trädgår´n **

Halvdansken
0

Du ska vänta med att klippar rosorna tills i vår. Jag brukar slänga in löven från träden i alla mina rabatter, det ger ett visst skydd, och det är bra jordförbättring.

Om ni redan har frost så hade jag nog väntat med att flytta saker, annars är hösten en bra tid att dela och flytta.

Hur länge har ni bott där? Det kan vara bra att bo in sig ett år innan man gör alltför drastiska omflyttningar. Man vet ju inte vad som gömmer sig därnere i marken.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

pia63
0

Jag har bott här så pass länge att jag hunnit se vad som gömmer sej -tror jag iaf . Mycket ogräs fanns ( och finns) det iaf …Tungan ute 

Flyttade hit för knappa året sedan, trädgården har inte skötts om alls på minst ett par år.

En salig röra i rabatterna , tror att det bara petats ner nåt här o var utan tanke *s*

Då får löven åka in i rabatten alltså.. och sekatören in i skåpet. :)

Vad skönt. Då slipper jag fundera på sådant nu under hösten

Tack!  Glad