Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7223 ggr
batski
0

Duscha novemberkaktus?

Jag har läst att man ska duscha novemberkaktusar. Stämmer det? Jag vet att de är epifyter och växer i områden där det regnar en del. Men det tar ändå lite emot att duscha en kaktus… Iaf inomhus.

Fast min ser lite dammig ut så jag känner mig frestad ändå Tungan ute

Men får man duscha dem även under de mörka årstiden?

flaxss
0

du kan duscha av alla dina växter när du tycker dom ser dammiga ut. även kaktusar. novemberkaktus tål torrluft bra.

batski
0

Anledningen till att jag har varit tveksam är att jag läst nånstans att en del kaktusar och suckulenter kan drabbas av ullöss om delarna ovanför jord blir blöta när det är för mörkt och kyligt.

Men det är alltså lugnt att duscha dem när som helst under året?

flaxss
0

har du dom i rumstemperatur och i normalluft är det inga problem. men gör det bara om du verkligen tycker det behövs. överdriven vattning, duchning får ju dom till att ruttna.

sedan beror det ju på. känsliga kaktusar och suckulenter bör man inte ha för mycket väta runt bladen.

står dom kallt och mörkt, ska dom inte ha mycket v atten alls verken runt bladen eller i jorden.

de flesta kaktusar och suckulenter ska torka upp mycket på vintern.

batski
0

Tack!

Min står i ett österfönster med trasiga persienner som man inte kan dra upp, utan bara vinkla så att växterna (och jag) för någorlunda med ljus. Den står även vid ventilationsluckan, så lite kyligare än i resten av rummet.

Men jag kanske kan ställa den i köksfönstret tillfälligt efter duschen.