Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5931 ggr
szirius
0

mkt daggmaskar

Vad trivs i jord som har mkt daggmaskar? Hos mig kan jag inte ta ett enda spadtag utan att få upp en massa daggmaskar.

Provade att ha ett litet trädgårdsland förra året, men allt blev sönderätet, rädisorna och morötterna var ihåliga!

Nu återstår endast tomater, paprika och kryddland.Tomaterna spricker ofta, kan man göra något åt det?

Tack på förhand.

Halvdansken
0

Det är inte daggmaskarna som käkat dina grönsaker, det är larver av olika sorter som läggs av flugor, fjärilar och andra insekter.

Du ska vara glad att du har mycket daggmaskar, de är världens bästa jordförbättrare. Mata dem med kompost så blir de glada.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Elshira
0

Som redan sagt - daggmaskarna rör inget =)

Varför tomaterna spricker har jag dock tyvärr ingen aning om.

Hakuna matata!

Åsa S
0

Tomater spricker av ojämn vattning (speciellt ifall man gör misstaget att vattna framåt kvällen)+ kalla nätter framåt hösten.

szirius
0

nej, jag trodde inte att daggmaskarna har rört något, jag vet att de är nyttiga.Jag undrade liksom om den sortens jord är bra för något särskilt…om ni förstår vad jag menarSkäms.

Vi har väldigt mycket myror på vår gård - kan de käka upp våra grönsaker?

Och vad gör man åt larverna? Jag vill inte spruta nåt gift.

#3 tack för svaret om tomaternaGlad.Tja vi har vattnat på kvällen, för här har det varit 35 grader hela juli och då är det bästa att vattna tidig morgon eller sen kväll…har jag lärt mig…Obestämd

Lill-Kisse
0

Det gäller kanske att odla sådana grönsaker som larver inte äter för att helt enkelt svälta ut dem. Satsa på grönsaker ovan jord som bönor, ärter, lök, dill, persilja, mangold, sallad, squash, gurka. Undvik gödsel och lägg på kompost i stället. Det kan ju ha gödslats lite för intensivt tidigare, så det är värt att se efter hur det fungerar utan.

szirius
0

#5 tusen tackKyss