fula rosenbuskar
Hej. Jag skulle vilja ha lite hjälp med mina rosenbuskar.De som hade huset innan har låtit dem få höga stammar, så att buskarna är jättehöga men blommar bara längst upp och stammarna är ju inte så snygga. Vissa är nu säkert 2 meter höga.
Är det möjligt för mig att nästa år beskära dem väldigt kraftigt, redan långt ner på stammen?
Jag skulle vilja att blomningen finns i ögonhöjd, i stället för att bara se dessa kala grenar nertill….
Det är olika sorters Rosor, vissa blommar i klungor, andra får en stor blomma.
Tusen tack för hjälpen.

Klipp du bara!
Hatar cancer och älskar vårlökar.

kommer de att grena sig då? Även om det inte finns några utskjutande sidskott att klippa vid?

Vänta tills i vår, när det börjar växa, då kan du se var anlagen till skotten finns. Du kan säkert klippa ner dem till 20-30 cm utan problem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag hade också liknande dina fantastiska Rosor som blommade på toppen så där 2 1/2 meter upp
Jag klippte mina precis som halvdansken skriver tidigt i våras när jag såg de nya skotten. Jag klippte ovanför dessa skott vid varje gren.
Efter klippningen var de 30-50 cm höga och de har blommat fantastiskt.
Nästa vår blir de ännu kortare
/Maria

aaaaah, då ska jag våga testa
. Känns så läskigt bara att klippa så mkt.
Vi har även klätterrosor som vi verkligen behöver klippa kortare nästa år. De blev bara skrangliga och långa och hänger och dinglar för att vi inte kan knyta upp dem så högt. Nästa vår blir det storsaxen, heeee 
Jag tror jag ska knäppa före/ efter kort 
#5 Javisst känns det läskigt att stympa växterna så men vilken förvandling
Jag blir alltid lika fascinerad av växtkraften…
/Maria

Min fantastiska, ett par meter höga ros frös ihjäl (trodde jag) under den stränga vinter vi hade och detsamma hände hos flera grannar. Då klippte jag ned min ros helt men rörde ingenting intill den, utan väntade. Sent under sommaren kom två nya, kraftiga skott nedifrån roten. Alltså kan Rosor tåla att nästan dö och ändå ta nya tag.
#7 - exakt så hade vi det också. En av våra klätterrosor var jag övertygad om att den hade dött. Vi hade till och med köpt en ny som vi skulle plantera. Men plötsligt började den växa och har till och med blommor just nu.