Okänt sällskap i krukväxter?
Hej!
Är återigen tillbaka med en ny förfrågan, fast denna gång gäller det min Vandrande Jude- växt som växer rejält.
Dock så är den inte det enda som växer i krukan den står i utan den har fått sällskap av något som jag inte har den blekaste om vad det är. Jag upptäckte denna gula, okända lilla växt (om jag kan kalla den så) när jag vattnade idag, och har ingen aning om hur länge den har växt. Den står rätt långt ifrån ett fönster och har haft en orchidé (som blitt flyttad på till ett annat ställe i lägenheten), en liten novemberkaktus samt en ampellilja. Krukan är ärvegods från farmor och har stått i hennes källare i okänt antal år.
Men min fråga är med andra ord, vad är det jag har lyckats gro utan att veta vad det är? (se bifogad bild)
Är det något jag bör plocka bort eller ska jag låta det fortsätta gro? Tilläggas kan ju att växten i övrigt ser ut att må riktigt bra.
Det är någon slags svamp, troligtvis är din jord full med svampmycel, fruktkroppar som dyker upp ovan jord kan man säga är svampens blommor. De allra flesta svampar är ofarliga för växterna de lever av dött material typ döda rötter, torv etc.

Man tackar för snabbt svar och då vet jag och slipper oroa mig i onödan :)
Vilka söta svampar
Och vilken söt profilbild!

Batski: Haha! Ja visst är den? Tog bort just den svampen, men har fått två till i en annan kruka så misstänker den kom med jorden jag köpte senast. Inte mig helt emot dock då de verkar göra nytta också å blommorna verkar inte ta skada heller härligt nog hehe. Sorry att jag ej svarade tidigare (tog ett tag för mig att inse att någon annan skrivit här). Man tackar! Den föreställer min numera döda gerbil Raou.
#4 Ja det kan mycket väl hända att det var svampsporer i jorden. Men svampar i jorden borde inte skada växterna. Ingen fara att svaret dröjde. Beklagar Raous bortgång!

#5 Det är bra och veta, är fortfarande novis på växter och lär mig fortfarande, men kul man fått tillräkligt gröna fingrar för att få svampar att växa i jorden haha! :) Man tackar, fast det var några år sen dess.