Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 4200 ggr
asvensso
0

Nya rabatter

Jag har flyttat in till ny tradgard. Fast den ar mycket gammal och har varit vanskott i manga ar. Dalig kvalitet pa jorden sa tomde alla rabatter/blomstersangar. Nar vi gravde ut hittade vi en massa intressanta saker - skrap, klader, hogtalare, verktyg.

Nu ar rabatterna tomma och jag har ett djup pa ca 60cm att fylla. Jag tanker plantera blommor, lite frukt, gronsaker och orter.Jag planerar att plantera lite knepigare vaxter med specialla krav pa jord, typ Hortensia, i krukor istallet.

Jag skulle behova tips pa hur jag forbereder mina nya rabatter. Ganska mycket jord att fylla sa undrar om jag kan lagga "enklare" jord i botten och gora ett topplager med riktigt bra planteringsjord? Hur tjocka ska lagren vara? Sten i botten?

Hur gor ni med dranering for att undvika mossa och annat under regniga perioder?

Rabatterna ar i soder och sydvastlage.

Sugiyama
0

Det är väl synd att lägga dålig jord i botten. Jag brukar lägga grus i botten för dräneringen och sedan blandar jag kogödsel, kompost, barkmull och planteringsjord. Befintlig jord kan man också blanda i denna blandning. Torvmull är också bra beroende på vad du ska plantera. Mer torvmull till surjordsväxter och lera om du ska plantera Rosor.

asvensso
0

Aha, grus i botten - ska kolla upp mer om det!

Halvdansken
0

Mossa o liknande bekymrar inte mig, och i söderläge borde du väl heller inte få det. Ös på med bottentäckare.

Hatar cancer och älskar vårlökar.