Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettrosor
Läst 6665 ggr
Rita-S
0

Rosor nu?

I april/maj bestälte jag en gul klätterris, Leverkusen, på en nätbutik.
Fick ingen konfirmation eller något och trodde att dom inte kom skicka den till mig alls förens jag i går fick ett mail om att rosen är på väg.

Fick veta av en kompis som jobbat med sådan att dom flesta nätbutiker podar rosorna eller sår dom vid beställning och sen skickar till den som beställt, så då fick jag en förklaring på det.

Men nu till min fråga:

Nu är vi då altså i september månad. VIntern knackar på dörren och jag bor då i övergong son 4 till son 5. Leverkusen är en tållig klätterros men frågan är om den skulle klara vintern om jag planterar den ut direkt när jag får den? Jag har tänkt att klippa ner en brudspirea jag har, och dynga upp avklippet runt rosorna som skydd, men kommer det vara nog?

Och då särskilt om vintern blir lika lång och kall som sista vintern?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Halvdansken
0

Det är en utmärkt tid att plantera det mesta just nu, så det kommer säkert att gå bra.

Jag kan inte tro på att man skulle poda vid beställning, då det ju tar tid att få ympningen att få fatt. För att inte tala om att så???? Hur skulle det gå till?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Åsa S
0

Nej man varken ympar eller sår vid beställning det tar ett par år att få till en salufärdig planta tror snarare att det var såhär: du beställde lite för sent i våras ofta brukar man skicka rosorna innan de grönskat ofta brukar det stå någonstans när sista beställningsdatum var så din beställning kan ha automatiskt hamnat till tiden då firmorna skickar plantor under höstbeställningen. Rosor brukar inte skickas hela odlingssäsongen utan de skickas under en period på våren och en period på hösten.

I zon 5 kan rosplantering på hösten vara en chansning men planterar du så okulerings/ympningsstället hamnar 15-20cm (i högre zoner bör rosen planteras så djupt i lägre zoner kan man klara sig med någon dm) under jordytan så kan den ha en chans + man kan kupa upp jord runt de pinnar som finns.

Skippa riset ifall det finns sork i området.

Rita-S
0

Sork har jag aldrig sett här, det är bara nån enstaka mus att se här, sen kryllar det av duktiga jakt-misser (tre styck i eget hus) med får jag tillägga vilket gör det lite svårt för alla sorter små sötnosar av det slag att klara sig här :) Men jag har iaf inte sett nån.

Men jag har haft en plan att köpa något söndertrasat hästtäcke i ylle eller fleece och strimla upp för att lägga runt det som sticker upp nu i vinter på denna rosen, skulle det kunne fungera i stället för riset?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Lill-Kisse
0

En förklaring jag fått, var att nätbutiken ansåg sig veta när det var lämpligt att plantera växten ifråga i min växtzon. Då ilsknade jag till och krävde leverans enligt min egen önskan, annars ingen betalning. (Min trädgård följer inte den zon som stora zonkartan visar, så jag anser mig veta bättre än en avlägsen plantskola kan veta.) 

Det där med ris kring Rosor har jag aldrig stött på bland alla de råd man kan läsa om. Häststäcke tror jag inte heller är nåt lämpligt eftersom det inte är naturligt. Tänk på hur naturen själv fungerar.

Kupa upp ordentligt med jord kring känsliga växter som Rosor och kratta in nedfallna löv som t ex björklöv i blomrabatterna. Där ger löven skydd och förmultnar i lagom takt under vintern. (Eklöv undviker man just för att de inte förmultnar snabbt nog.) Maskarna får mat och håller jorden lite lucker under sin framfart.

Rita-S
0

Tack för råd och input här! :)

Jag har fått min ros och har planterat den riktig djupt så själva stamen inte syns utan dom tre grenar som finns är det som sticker upp.

Nu skal jag samla löv och stoppa runt,  vi har inga ekar här, men min brudspirea brukar fälla löv som om den fick betalat för det.