Växelbruk balkong/inne
Såhär såg min balkong ut i maj.
Underbart att kunna skörda:
Gräslök
Dragon
Dill
Persilja
PakSoi
Mizuna
Rosmarin
Purjolök (Börjar bli klar nu)
Peppar
Smultron (mest för show)
Basilika
Lavendel
Isop
Mycket av det faktiskt uppdraget från frö.
Men nu till frågan. Vilka ska jag ta in? Överlever smultron, rosmarin, dragon,lavendel m.m. ute eller är det bara att fylla upp fönstren?
Det ser härligt ut på din balkong! 
Dill och basilika tåler inte frost, rosmarin kan vara känslig, pak soi och mizuna vet jag inte. Övriga tåler i och för sig frost, men blir det riktigt kallt med flera minusgrader, så att jordklumpen fryser, så är det frågan om de klarar det?! Utomhus på friland blir det helt andra förhållanden än i en kruka. Kanske de kan klara sig om du lindar in krukorna i någon form av vintertäcke.

Editerar med en viktig uppgift - jag bor i Zon 3.
Tacksam för alla idéer. Vad tror ni om förrådet framför carporten? Oisolerat, mörkt. Om förrådet - ska man då vattna eller bara glömma dem?
De växter som är mest intressanta att rädda är:Gräslök
Dragon (den överlevde iofs alldeles själv på balkongen)
Dill (Bara att ta vara på frön och så i vår?)
Persilja (lönar det sig? Isåfall balkong/inne/förråd?)
PakSoi (borde tagit vara på fröna för sådd i vår - bara att glömma)
Mizuna (borde tagit vara på fröna för sådd i vår - bara att glömma)
Rosmarin (Säkrast att ta in? De från förra året överlevde inte till i år)
Purjolök (Börjar bli klar nu - hur förökar man dom?)
Peppar (Bara att ta in?)
Smultron (bara att ta in?
Basilika (Passar ju bra i köket)
Lavendel (Inne, ute eller förrådet?)
Isop (Inne, ute eller förrådet?)
I ett mörkt, oisolerat förråd är det inte alls säkert att övervintra. Det är visserligen bättre än ute, men blir det minusgrader där, så funkar det nog inte. Om du har en frostvakt/värmefläkt kan det dock funka, men se upp så det inte blir för varmt.
Gräslök kanske kan klara sig på balkongen, liksom dragon, persilja, purjo, lavendel och isop.
Rosmarin kan du försöka klara inomhus, så svalt det går.
Om dillen blommar, kan du ta vara på fröna, annars kan du klippa ner den och frysa in.
skaffa extraljus och ta in allt och placera i fönstret. dom får kyla ute och sedan ger du dom ''vår'' inne. försök hålla liv i dom inne sedan sätt ut igen när frostrisken är förbi eller när nätterna är varma nog.
även dom som är härdiga i marken i zon 3 (isop, lavendel, dragon, smultron, gräslök) kan få problem i kruka, problemt är oftast inte frosten (det blir tjäle i marken också). utan att tempen växlar från kyla till värme och att dom lättare torka ihjäl eller ruttnar upp beronde på väder. i marken fritt plantarde är det jämnare temperatur och jämnar fukt.
Dragon är säker en rysk du har. som är väldigt härdigt och tålig och klara sig nog bäst av alla dina kryddor att övervintra ute den och gräslök, smultron kan också kalar sig ute i krukor. men även dessa kan tas in. isop, lavendel har jag inte lyckas övervintra här i zon 3-4 i kruka (även med skydd). isop är nog dock tåligare i sådant läge.
förrådet tycker jag inte du ska sätta nåt i. utan bäst är nog att ha dom i fönstret under extraljus där du har koll på dom.
så mitt råd är att ta in allt, placera inne i ditt ljusatse fönster och under extraljus. ska du ha dom inne måste du skaffa extraljus! annars kommer det inte lyckas att övervintra dom i rumstemp.
#0 Wow, vad härligt med så många matväxter! 
Själv har jag inte tillräckligt med utrymme. Lite basilika och koriander i köksfönstret är det jag har. Och så lite gräslök som ska få flytta ut på balkongen för att den inte verkar trivas inomhus.
Angående purjolöken så blommar den och sätter frö år 2, det är inte lönt att odla eget frö av denna det går att hitta ganska billiga fröpåsar (+många grönsaker är idag F1 hybrider och är inte fröäkta).
De asiatiska grönsakerna brukar klara låga temperaturer bra även en lätt frostnatt klarar de, de trivs INTE inomhus.
#6 Gäller det för alla asiatiska grönsaker? Trivs inte thai-basilika inomhus heller? Hade nämligen tänkt testa ha en planta i köksfösntret.
Med asiatiska grönsake menar jag kålväxterna kyona mizuna, pak choi, pink lettucy, tatsoi (denna klarar runt -10C), osaka purple och liknande. Jag räknar inte med kryddväxter som basilika, ingefära och liknande, asien är stort dessa odlas i varmare områden, kålväxterna odlas i lite kyligare asiatiska länder det finns många områden i asien som har snö på vintern de med.
Ok jag förstår
Ja i Japan vet jag att de får snö iaf, och även i delar av Kina, men inte i Thailand 
Asien är stort ja, från tundra och frysta öknar i norr till tropiska länder i söder. och medelhavsklimat i väst.
mitt svar gällde alla utom asiatiska kålväxterna.så det inte blir missförstånd.