Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 30369 ggr
Rabarberglass
11

Körsbärskärneodling

Är det någon som vet hur man odlar körsbärskärnor i kruka inomhus?

Åsa S
9

Man petar ner kärnan i en kruka med porös jord, fuktar med lite vatten och sätter plast över, låt stå några dagar i rumstemperatur och ställ sedan in krukan i kylskåpet några månader och ta sedan ut den och ställ den i rumstemperatur och se om något gror.

Höst och vinter är dock ingen bra tid att ta fram för att gro det finns inte ljus tillräckligt för att hålla en nygrodd körsbärsplanta vid liv.

+Körsbär blir ganska kortlivade inomhus de vill ha kall vinter då den tappar bladen och vilar + körsbär är 10-15m höga träd som inte trivs av att hållas i fångenskap i pyttesmå krukor.

silo
5

#1 men man får körsbär i krukan?

Maria
1

#2 Knappast eller snarare nej.

/Maria

flaxss
3

det är klart man kan odla körsbär i kruka! och ändå få skörd.

varför skulle det inte funka ?

bara man ger den sin vintervila så funkar det utan problem.

för att odla körsbär i kruka ska man odla den ute under den hela frostfriaperioden. sedan när det varit några frostnätter så att den fäller bladen så tas den in och placeras i en temp på 0c +5c och mörkt. håll den åt det torrare hållet. sedan när frostrisken är förbi på våren sätt ut den igen och låt den få nya blad. ge näring ca 3-4gånger per månad från maj-till sista juni, under tillväxten håll den lätt fuktig. plantera om den på våren-försommaren vartefter den växer och utvecklas ge den lucker och kalkrikjord. slut storlek på krukan kan vara ca 50-100L (större fodertunna eller murbaljor i plast funkar).

efter 5-15år kan den börja blomma och har man tur kan det också komma frukt. rotutrymmet kommer begränsa tillväxten så det kommer inte bli nåt stort träd (med rätt skötsell kan det ändå trivas och leva länge) faktikst i kruka kan man ge den all näring och vatten den behöver utan konkurens man kan bestämma hur den ska stå och vilket väder den ska få. skulle den bli för stor så kan man faktiskt klippa den.

men man måste ha tillgång till att kunna ha den ute. inne åretrunt kommer inte funka.

Maria
1

Jag trodde vi pratade "vanliga krukväxter" här och inte 100 liters kärl, vänta 15 år och kanske få några körsbärFlört om man har tur…

/Maria

flaxss
1

nu skrev jag SLUT storlek för äldre träd. viss skillnad att börja med 100L till att ha det som slut storlek. man sår den i en liten kruka och planterar den vartefter. när 100L blir aktuellt är trädet väldigt gammalt.

nu är det kanske inte frukten som är prio ett (från frösådd blir det inte så bra kvalite). det roliga med det hela är nog snarare att följa en körsbärskärnas utveckling från det att den gror tills den börjar blomma och att ta hand om en planta och få den att trivas. frukten ja vill man gå in för fruktodling bör man köpa ett körsbärsträd på en plantskola och plantera i marken.

och vad är en vanlig krukväxt ? man kan ha både härdiga träd och tropiska träd i krukor. utan problem. när tycker du krukstorleken börjar bli ''inte'' vanlig krukväxt ? trodde inte det fanns en storlekgräns för vad man kunde kalla krukväxter.

jag har en palm som är en ''vanlig krukväxt'' den är ca 2m hög och står planterade i en fodertunna för hästar. menar du att detta inte är en krukväxt ? den har jag inne på vintern som en ''vanlig krukväxt''.

för övrigt har jag odlat både körsbär, persika i krukor och fått frukt.

och det kostar ju så lite att testa från en kärna. vill man odla den inne åretrunt för att testa gör det!

men att säga blankt nej utan att ha testat eller ha information om just detta tycker jag man inte ska göra.

sedan finns det dom som odlar körbärsbonsaier i krukor som är över 100år gamla.

Maria
0

Frågan var hur man odlar körsbärskärnor i kruka inomhus och då tolkar jag det som en kruka i fönstret.Flört

/Maria

flaxss
0

och därför berättade jag att det är bäst att odla det ute under den frostfriaperioden. har man möjlighet till det så gör det. annars testa inna och se hur det funkar. att odla det inne är det inte kruklivet som är problemet utan att det är fel klimat. körsbär trivs bra även som ''krukväxt''. krukväxt måste man inte automatiskt han inne.

en fråga till då till dig, varför måste alla krukväxter står i fönstret i små krukor ? stora ficusar som står i större krukor framför ett fönster är inte detta krukväxter då ?

Maria
1

Det blir ju bara ordklyveri.

Jag skrev bara hur jag tolkade frågan men jag hade fel och du hade rätt.

/Maria

flaxss
0

frågan har vi nog tolkat på samma vis. att jag frågar det jag frågar är bara att jag vill veta hur du menar.

jag tolkade frågan som att personen frågade om hur man odlar körsbär inne i krukor.

därefter skrev jag att det går odla dom i krukor, går får blommor och frukt. men dom brukar inte trivas inne åretrunt. utan det är bättre at odla dom ute och sedan övervintra inne under vintern.

Maria
0

Så bra….

/Maria

Anders 50
1

Om jag får lägga mig i era ordklyverier så har ni fel båda två.

Frågeställningen var hur man odlar körsbärskärnorOskyldig Läs rubriken!

Inte träd, stora eller små…Flört

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Maria
0

#12 Haha, ja det gäller att läsaSkrattande

/Maria

Anders 50
0

Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!