Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 4679 ggr
batski
0

Bästa kryddväxterna för köksfönstret?

Jag undrar vilka kryddväxter som trivs bäst i köksfönstret (i mitt fall ett västerfönster)?

Här märkt att t ex gräslök och koriander inte verkar trivas så värst bra där. Basilika ser ut att funka bättre.

Tips anyone?

DesK
0

Jag brukar ha någon basilka, persilja, timjan och rosmarin. Rosmarinen gillar inte riktigt inomhusklimatet, men oftast lyckas jag hålla den vid liv under hela vintern. En annan lättodlad kryddväxt är ju kryddkrasse. Sedan ska vi så klart inte glömma bort att grodda under vinterhalvåret Glad Om växterna inte trivs riktigt i mitt köksfönster som vätter mot öster, ställer jag dem i ett söderfönster under den mörkaste tiden.

/Désirée

batski
0

Oj jag trodde faktiskt inte att det gick att odla vare sig rosmarin eller timjan inomhus. Kul att du lyckats hålla dem vid liv över vintern! Bra jobbat!

Basilika är en stor favorit för min del, så jag ska nog utöka antalet krukor med basilika (vill även testa thaibasilika) och testa byta ut koriander mot persilja. Tycker de 2 sistnämnda liknar varandra mycket utseendemässigt. Undra varför korianderplantan inte verkar trivas så bra.

Gräslöken ska jag nog flytta ut på balkongen (så fort tomatkrukan blir ledig) eftersom den inomhus bara blir klen och hängig.