Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 20441 ggr
krimskrams
2010-08-30 00:36
0

Vindruvor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har köpt vindruvsplantor och om jag förstått saken rätt bör man beskära dessa!

Det finns dock så många olika varianter av hur man ska beskära vindruvor!

Jag planterade 2 st vindruvsplantor detta år i mitt växthus, en med gröna bär och en med röda!Minns tyvärr inte namnet på dem, men de är bägge vinterhärdiga sorter som klarar ner till -30 grader!

Nu undrar jag alltså hur man borde beskära dessa?

De är ännu unga och har inte alls burit frukt ännu, men har växt till sig ganska mycket detta år!

Borde man täcka in dem till vintern? De finns i ett växthus i zon 3!

Åsa S
2010-08-30 00:44
0

Jag gissar att det är labruskadruvorna spulga och sukribe. Om du har planterat spulga och sukribe (el någon av de andra labruskadruvorna)i växthus i zon 3 kommer du få problem längre fram dessa är ytterst starkväxande och kan lätt täcka en vägg på 6kvm vardera så har du ett litet hobbyväxthus fär du svårt att komma in i det + odla annat än vindruvor, ingen av dem behöver stå i växthus i zon 3 och de behöver inte täckas båda brukar klara sig till runt svensk zon 4-5 på friland utan problem. Det tar ofta 3-4år innan det blir skörd.

Om du ska gräva upp och plantera om gör det på våren och bestäm dig inom1-2år om du ska ha dem kvar i växthus, vinrankorna rötter går på djupet så efter några år är det svårt att gräva upp dem.

Kan tillägga att labruskadruvor inte behöver beskäras de 4-5 första åren sedan gallrar man mest + sommarpincerar, dessa vindruvor växer inte som de vanliga vindruvorna. Beskärning på förvedade delar utförs på senhöst innan jul, sommarpincering görs runt juli-aug

krimskrams
2010-08-30 01:06
0

tack för tipsen!

Det står "vitis vinivera blau" på den ena lappen!

Hittar tyvärr inte den andra!

Hur ska jag veta om det är en spulga och sukribe…skulle ju vara gott att veta nu!

Vad skulle i så fall rekommenderas att jag gör med mina plantor?

ska jag plantera ut dem och i så fall var?

Trivs de bäst i söderläge kanske?

Åsa S
2010-08-30 01:15
0

Vitis vinifera Blau är en vanlig vinranka (även om blau inte säger så mycket mer än att den är blå, man får inte reda på sorten) så den kan du ha kvar i växthuset, det finns många olika sätt att beskära vanliga vinrankor, det finns flera böcker som ofta går att låna via bibliotek. Ofta brukar man forma till den unga plantan så att det blir själva grundformen "stocken", att forma till växten kan man ju till viss del göra på senhöst genom att klippa bort det man inte vill ha men själva uppvbindning och fomandet är nog bättre att göra på försommaren.

Tyvärr behövs nog lappen om man ka kunna veta om det är en vanlig vindruva el labruskadruva, man ser ju på druvorna men det dröjer ju innan de kommer, labruskadruvorna brukar dock växa mer buskigt och får många skott nerifrån basen.

krimskrams
2010-08-30 01:25
0

Tack så mycket!

Jag behåller alltså den blå i växthuset!

det stod om den "vitis vinifera" att den skulle ge bär inom ett åt, men jag tvivlar lite på att detta kan stämma, tycker att man hört och läst att vin tidigaste ger skörd efter ca 3 år!

Jag ska försöka spara den andra i växthuset ännu ett tag och se hur den utvecklas, men jag minns i alla fall att den utan lapp (gröna druvor) skulle klara upp till åtminstone -35 grader, så det är ju trolightvis då en sådan sort som klarar friland. Synd att plantera ut den på friland och så skulle den senare dö…

jag kan inte förstå vart lappen tagit vägen heller, satte den åt sidan för att spara, men nu e den puts väck tyvärr!

kanske man kan lista ut vilken sort det är genom att vänta på druvorna?

eller är det för sent att flytta den då månne?

mariatingsund
2010-08-30 15:00
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra vindruvor var en ren besvikelse. Vi skulle köpa matdruvor, och fick denna, smakar visserligen gott men med stora kärnor, tjockt skal och segt gummiaktigt kött. Dessutom är de inte stora heller så vill man äta, då går det väldigt sakta, man vill ju inte bita sönder dessa enorma beska kärnor. Man kan inte klämma köttet heller med tungan för den är som en gummiboll.  Så fort vi bygger ett växthus, ska vi ha en annan stock.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

helisa
2010-08-30 15:03
0

Jag har oxå en blå druva i mitt växthus, har haft den i 4 år tror jag o den klipper jag lite grann på våren när klasarna har kommit så att den ska förgrena sig men den växer ganska starkt men den är inte speciellt stor ännu efter 4 år, men jag får ändå runt 20 klasar varje år, räcker bra att bara äta o mysa med, ingen risk att den tar över växthuset på länge än.

flaxss
2010-08-30 15:50
0

beskärning av vindruva;

första år - led upp en huvudstam toppa den i den höjd du tycker. skotten som sedan kommer från denna ska sedan ledas ut i våningar/horisontellt (bestäm själv hur många våningar du vill ha).

alla nya skott som kommer från dom du spaljerat ut i våningar toppar du efter 4-8bladpar. också ska du gallra bland dessa skott så att du får 4-8skott per gren. dessa ska vara lodrätt uppåt. skott som kommer under till och på sidorna förutom dessa lodräta skott tas bort på sommaren.

andra år - på vintern (eller när den är i vila) så klipper du veck allt intill det lodräta första skottet. detta skott ska sedan vara vertikalt på nytt och bilda en ny våning.

till nästa år kommer det komma upp skott från detta som du nu spaljerade ut, och så gör du som innan toppar efter 4-8bladpar. och så gör man om det till vinter och så vidare. vitis vinifera är oftast bara härdiga i zon 1-2, och är den ''äkta vindruvan'' kräver mer värme för att blomma och ge frukt än labruska. labruska brukar klara vintern till zon 6-7 men där kan den frysa ner helt 8eller till snönivå) och återvända från rötterna. labruska vill ha jord me dlågt ph, vitis vinifera vill ha jord med högt ph.

krimskrams
2010-09-02 16:05
0

Nu har jag hittat namnlapparna åt mina 2 vindruvor! Skrattande

Den gröna heter: Vitis Supaga och ska tåla ner till -25 grader.

Den röda: Vitis Spulga blau

Ska dessa alltså växa på friland?

Jag har ju dem i växhuset nu… Förvånad

Åsa S
2010-09-02 18:07
0

Både Supaga och Spulga är labruskadruvor = staketvindruvor, jag kan även lägga till att jag har Spulga och den är Röd inte blå så där står det lite fel på lappen. Supaga är ett syskon till Sukribe som jag har och den ska vara snarlika.

Båda klarar lägre temperaturer än -25C och de växer kraftigt och jag skulle flytta ut dem i vår och plantera dem mot en spalje, vägg el liknande det är väldigt onödigt att ta upp växthusplats med växter som fungerar bra utanför + dessa vindruvssorter kan ju bli problem eftersom de växer för bra = det kan vara svårt att odla annat i växthuset också när de breder ut sig.

krimskrams
2010-09-02 18:15
0

#9 Ok!

Tack ska ni ha för alla bra tips!

Jag ska flytta ut mina vindruvor i vår, tänkte placera dem runt min pergola av metall, så får de klänga där längs sidorna.

Pergolan är i söderläge, men har en del syrenbuskar et.c runt sig.

Blir det då månne för lite solljus? De skulle nog få solljus, fast inte direktsol alltså!

Åsa S
2010-09-02 18:27
0

Det lär räcka mina sitter inte supersoligt men de sätter en massa söta bär ändå.

krimskrams
2010-09-04 11:16
0

Tack så mycket för alla tips och råd! Skrattande

Nu har jag allt på klart med hur jag ska gå till väga med mina vindruvor!

Hoppas så småningom på en riklig skörd.

Får väl vänta ännu något år på bären…