Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 9687 ggr
Sagakeramik
0

Vildtulpan- Tulipa silvestris

Hej!
Jag undrar lite över en vildtulpan som heter Tulipa silvestris. Kan man frö så dom? På hösten? Vart hittar man frön? Nån som är intresserad av att säjla frön eller lökar till mig? Bor i Skåne.

pyromanen
0

Hej Sagakeramik. Om de kan frösås vet jag tyvärr inte.

På släktgården på Bornholm hos min bror växer vildtulpanerna som en heltäckningsmatta i en liten ask-skog (ca en tunnland med vildtulpan)Glad.. men pga skuggan blommar dom bara ute vid kanten, resten är bara blad,  men det måste alltså finnas många tusen små lökar. Han har tyvärr också gott om spanska skogssniglar, så om man gräver upp lökar måste man nog tvätta dom tämligen grundligt…

Jag ska vara där ett par veckor i augusti, så om du vill kan jag gräva upp ngr och posta dom till dig.

Sagakeramik
0

Oh, det vore jättesnällt:)

Jag har hittat några en bit härifrån också, jag tänkte fråga om jag kunde få några där. Kan ju göra det först så slipper du kanske besväret.

HellviHumle
0

Jag har rätt gott om vildtulpaner. Har aldrig sett någon frökapsel. Vill minnas att jag sett någonstans att de inte lämnar några frön. Sprider sig enbart underjordiskt.

HH

livat
0

Låter härligt med tulpaner som sprider sig själva… Hur är det stämmer ryktet att rådjuren inte äter dem? Hur långt upp (eller klimatzoner) har ni varit med om att de sprider sig frivilligt.

pyromanen
0

Min bror åstår att de sprider sig med frön,eftersom de har spridit sig till delar av hans mark där de inte funnits förrut,och löken flyger ju inte :-)

HellviHumle
0

"Löken är ganska liten, omkring två centimeter lång, men kan skicka ut en lång underjordisk utlöpare i vars spets en ny lök bildas."
"Vildtulpan förekommer ofta i stort antal men blommar sällan och förökar sig mest vegetativt och sprider sig därigenom lätt."
"Den är den enda av de förvildade tulpanerna som sätter rikligt med frö i vårt land."

Saxat ur "Den virtuella floran".

HH

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ni någon bild? Vad skiljer sig från mina?  Jag har ju köpt sådana men de flesta är utdöda, de trivdes inte här, och de hette inte vildtulpan.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
0

#7, är inte det en Tarda? Det är också en vildsort. Jag hade sådana när vi köpte huset och trädgården varit helt försummad i 10 år, men de försvann när vi började rensa upp och göda och jordförbättra. Tror att de vill ha det ganska magert.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, det kan nog vara Tarda. Jag har även i en annan färg, men det är väl något annat förmodar jag. Köpte samtidigt. De är också små.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

livat
0

Är vildtulpaner det som det säljer under "botaniska" tulpaner? De ser lite lika ut. Jag har provat de botaniska för att de skulle inte vara så poppis för rådjur och harar men jag vet faktiskt inte om jag ser så stor skillnad - det mesta ryker av de få som kommer upp. Har kompakt lerjord…