Sniglar
Som så många vet så kommer det ju numer väldigt mycket sniglar, svarta och bruna och äter sönder i trädgårdarna. Själv bor jag i hyreslägenhet med balkong och berörs inte så mycket av dem egentligen. Men jag undrar ändå om man verkligen får salta på dem så de sakta och plågsamt fräter sönder och tillslut dör?
Egentligen inte enligt lagen ska djur avlivas så smärtfritt som möjligt och det gäller även skadedjur, att klippa itu snigeln går ju lika snabbt som att springa runt med salt och ger en mycket snabbare död istället för att de ska plågas ihjäl.
#1 Tack, Åsa S! Det var nått sånt jag misstänkte.

#1 fast det är bara ryggradsdjur som berörs av de lagarna. Ryggradslösa djur är helt utan skydd. :(
Här saltar vissa runt hela sin trädgård, vilket gör mig riktigt förbannad. Inte nog med att det ser fult ut, sniglarna dör plågsamt (om de försöker gå över), men även andra djur tar skada. Tassarna på mina hundar tar tex jättemkt stryk av salt, så vi måste hålla dem jättekort så de inte skall gå i saltet när vi passerar alla villor i området.
#3 Nämen är det så
Vad tråkigt!

Det går ut över växterna också. fattar inte varför folk gör så. Jag klipper dem mitt av med en sax eller spade eller vad jag nu har till hands.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#5 precis :( De som nu saltar på gångvägarna här hos oss saltade förra året på sin tomt, men gräsmattan blri ju ful utav det, så nu tycks de salta gångvägen istället. :( De lägger som en lång 5 cm bred mur m salt runt hela tomten typ! Och m tanke på hur mkt det regnar i vårt land lär de få fylla på m nytt salt ganska många gånger i sommar, vilket knappast är bra för någon
Jag har läst på nematoder.se och beställt såna. de ska blandas i vatten o sen vattnas ut i rabatter. Nematoderna söker upp äggen och äter upp dem så inga nya sniglar blir till.. det är första året jag provar detta.
Monica
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

#7 har det funkat?
Stickgalen tjej som älskar Cornish rex, Engelsk bullterrier, dabbagamer.

Jag har också köpt nematoder, och det har gett resultat.
Enligt mina uppgifter infekterar de sniglarna så de dör, och när andra sniglar äter de döda, så blir de infekterade osv. Förhoppningsvis. Kanske går de även på äggen?
Problemet är att det är relativt dyrt och ska helst upprepas ett par gånger. Men jag har sett en minskning, helt klart.

ok jag har haft ett helsike med sniglar i år i växthuset, måste göra något tills nästa år.
Jag tycker att nematoderna har gjort en klar minskning.. jag har beställt så jag får paket var 5-6 vecka under hela sommaren. och har vattnat i rabatter och i komposten. www.nematoder.se man kan köpa säsong, eller enstaka förpackningar…
lästa att 1 snigel kan lägga upp till 400 ägg på en säsong.. blääää säger jag bara.

Komposten? Sniglarna hjälper ju att bryta ner komposten. Fråga Fobo http://www.fobo.se/nyheter/index.shtml
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#11. Det var smart! Ska kollas upp till nästa år.
Komposten är ett utmärkt gömställe för spanjorerna, god ide att vattna där. Daggmaskar o annat får jobba övertid istället.
Vi använder järnsulfat "Snigelfritt" eller liknande finns flera fabrikat - toppenbra. Så fort det regnat går jag en vända och klipper de jag ser och strör ut lite snigelmedel som är blå små kulor. Jag tycker jag har letat ordentligt men inte hittat att det skulle vara skadligt för någon eller något annat än sniglar - det är ju bara järn. Sniglarna mumsar i sig det och dör, ok kanske inte lika snabbt som vid klippning men det är åtmindstone inte av uttorkning som av salt. Jag tycker det är bra för att det hinner aldrig bli särskilt många sniglar.

Problemet här med blå snigelgifter är att skatorna käkar det. Dyrt fågelfoder.
#12 tror knappast det är mördarsniglar som avses då.
Det är inte de stora sniglarna som är mest besvärliga tycker jag, Dom ser man och kan åtgärda men de där små små "nyfödda" har en otrolig aptit och förstör en hel del.

#16 Det är dom jag har plockat hela sommaren, blir galen de tar aldrig slut. Sniglar är näst efter fästingen helt onödiga.
jag har även köpt järnsulfat i säck - på granngården - 15 kg för 160 Kr, ser ut som ett vitt pulver, det har jag strött runt gårdsgränsen - så nya inte kommer in på tomten , men man måste ju oxå bearbeta de nyfödda som kommer underifrån- så att säga.. efter att ha klippt ca 3000 under sommaren så börjar jag ge upp -nästa år är det blommor som ligger på sniglarnas bottenlista som gäller.. t ex ringblomma..akleja, atlasblommor av olika slag… min kompis som bor ca 4 km bort - har jätteproblem med mini-snäck-sniglar dom äter verkligen ALLT..
järnsulfat i pulver form håller även tillbaka växtligheten så jaghar inte behövt att trimma runt staketet, där har det varit en sträng av dött gräs bara..kanske kan vara bra att veta..
så jag har i år haft - blåkorn m järnsulfat-, rent järnsulfat och nematoder..- så man kan väl säga att jag har krigat så gott jag har kunnat…=)
Monica
Oj vilken prisskillnad mot det där man köpter i växtaffären! Snarare halvkg för samma pris. Jag har inte märkt att skatorna har ätit det men så har jag också lagt det in bland växterna, bäst har varit att lägga under något, en tegelpanna eller likande.
Minisnäckor har vi haft mycket i år men till skillnad från mördarsniglarna så verkar de inte bli fler år för år snarare varierar mellan olika år. Förstår att du ger upp med 3000 sniglar - puh - hoppas kommande vinter blir ovänlig mot såväl sniglar o fästingar!