Klätterväxt på balkong..
Halloj!!
Skulle behöva lite tips/råd om vad som kan passa på en balkong (öppen standardbalkong utan glas eller sidoväggar) i österläge.
Funderar på murgröna kanske, är ju väldigt fin iallafall. 
Hur fort växer dom, kommer de upp på en spalje under våren?
Överlever dom en vinter ute på balkongen? Hur gör man annars med vinterförvaring om de växt sig fast i en spalje?
Hur stor kruka/hink/låda behövs för planteringen?
Köper man en sån liten vanlig "inneplanta" på blomaffären eller finns det olika inne/ute-sorter?
Har ni andra bättre tips på tåliga plantor?
Hej, jag tänkte på vildvin som ju blir otroligt vacker på hösten. Grön på sommaren och skiftar i massa röda nyanser på hösten.
Jag är ingen expert men jag såg på tvn att de använde bubbelplast för att isolera krukan mot kyla. Vet inte riktigt hur men det kanske någon annan härinne vet?

Kanske en kameleontbuske? Den måste ha stöd för att kunna klättra Har en sån i österläge .
murgröna kan få det kämpigt i krukor som man har ute, specillt i kallare zoner. det som händer är antigen att den fryser ihjäl beronde på hur vintern blir eller att den torkar ihjäl på våren i solen (tjäletorka).
så på en balkong skulle jag hellre rekomendera att du väljer nåt som är härdigt och som fäller bladen. och dessutom är det bra att du odlar i stora krukor dels blir vattningen lättare på sommaren (håller kvar fukt) och dels så blir det jämnare vinterklimat med större jordvolym. du kan täcka växten och krukorna/rotsystemet med grönvinterväv och bubbelplast.
exempel på växter
Klätterhortensia - härdig trivs i skugga-halvskugga.
kaprifol - väl de härdigaste sorterna, tålig och lättskött. finns ganska härdigasorter. skugga-sol.
Tänk bara på att en del blommor (som kaprifol) doftar mycket starkt!
då är det bra att det finns sorter av kaprifol som inte doftar (en sådan har jag själv på uteplatsen).
Oj finns det sådana?! Vad bra
Hej igen!!
Nu har jag haft murgröna på balkongen hela sommaren o den har växt så det knakar 
Men nu börjar jag oroa mig för hösten/vintern redan..
Om man packar in krukan i frigolit ()har jag hört många prata om) hur funkar det då med bladen? Ska de liksom vara utanför frigoliten då, klarar de det? Eller ska de också packas in/täckas över på något vis? Hur är det med vattningen vintertid, skall den ha vatten även då eller skall man låta jorden torka lite innan man packar in den och sen låta dem vara ifred hela vintern?
Som ni förstår så har jag INGEN koll alls på sånt här..
Så många råd behöver jag, helst klart o tydligt exakt hur gör ni med era växter av denna typen vintertid?
Tack förhand!!
Murgrönablad tål vintern. Jag har ju mina på friland längs en väg men första vintern la jag granris över jorden så jag antar att det räcker med att skydda rotklumpen med ex. frigolit som du skriver eller bubbelplast, tidningspapper eller liknande.
/Maria
som jag skrev i mitt andra inlägg, i kruka är murgröna mycket känsligare (i marken är det oftast inga problem i snälla zoner). i kruka kan den ruttna ihjäl eller torka ihjäl under våren (marken är frusen i krukan och bladen får inte vatten när vårsolen värmer upp dne och den blir törstig). och dels kan väderväxlingar göra att den dör på vintern.
det bästa borde vara dels att du odlar den i stora krukor (stor volym). och att du täcker växten (även bladen) och krukan med grön vinterväv i flera lager. eller fiberduk i flera lager. vattna den lite lätt innan vintern kommer. sedan på våren när du täcker av den så vattna den igen så att den inte torka ut i vårsolen. ibland lyckas det ibland inte mycket beror också på hur vintern blir.
Kapar tråden lite 
Hr är det med alpklematis på balkongen?