Alla Hjärtans Dag
Till alla medlemmar och gäster på sajten vill jag överräcka en ros från min trädgård, som sover under snön men snart vaknar till liv igen.

Rosen heter Ingrid Bergman och blev utnämnd till årets ros år 2000 av världsförbundet för rosodlare. Det har tagit den danska familjen Poulsen nästan 80 år och tre generationer att få fram denna ros som vore perfekt, om den bara hade doft. Blir ca 0.8x0.6m. Zon III.

Tack för den fina rosen.
Åh tack vilken underbar ros.
Önskar dig och alla andra en fin Alla Hjärtans Dag
Sorg är kärlek som blivit hemlös

Tack, Christina! Vilken vacker ros, så härligt djupröd färg.
Jag har två buskar av den och den är ljuvlig och blommar rikligt och länge.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tack för den härliga rosen,Christina. Sänder lite hjärtan tillbaka och till alla er andra på trädgård.

Så vackert det är med löjtnantshjärta - en sant romantisk blomma. Min planta har börjat bli så mager och klen. Den har i många år fått stå lite fel på en skogsslänt. Funderar på att flytta den eller kanske skaffa en till - en ung och frisk löjtnant.

Min är inte heller så frack. Vill också ha en ny lötnant och en fänrikshjärta också. Jag flyttade denna för 2 eller 3 år sedan men det blev inte bättre. Hur får man sådana att trivas?

Den trivs bäst i lätt halvskugga och ska få lite torv och kompost. Ska heller inte klippas ner så länge den är grön utan ska få vissna i lugn och ro. Sen kan man klippa och kanske få en andra blomning. Tror jag lyckats med det en enda gång.

Tack för tipset! Ska prova det i år.
Vet ej om jag kan hålla med om det där med vart den trivs bäst, för jag har haft flera "Jättar" som haft olika miljöer. En på min kollonilott som stod i en mur som jag tillverkade av sten och i full solsken. Jösses Emalia vad stor och pampig den blev. Hade en annan stor en utanför min port i Vällingby och stod 99% i skugga och den blev stor och fin den med. Nu har jag både den vita och rosa i full sol igen här på tomten och stora som bara den och blommar så det knakar. Jag klipper ner dom en aning efter blommningen och så får jag en blommning till, men sedan får den vissna ned helt själv.
Men jag kanske har haft tur med alla mina 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Blir litet avundsjuk - ska gå och köpa en ny och se vad som händer med den.
Lycka till Christina 
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Jag har alldeles missat Alla Hjärtans Dag eftersom jag jobbat, och därför inte varit här inne och kanppt hemma känns det som. Men jag kan skicka er en bild på min Ingrid Bergman som blommade vackert ända in i slutet av oktober här hemma.
Nu är hon inne på sitt tredje år och blir bara vackrare och vackrare, och tur är väl det, för om sanningen ska fram så var jag inte imponerad av henne första året. Men här har ni henne och jag vill önska er alla en riktigt trevlig helg!!

Snyggt med naevorna runt loejtnantshjartat - det ska jag ta till mig goera efter. Mitt staar lite ensamt och skaems under nedvissnandet.