Gnagare bland potatisen
Har satt potatis på samma ställe i två år nu har bara bytt jordbäddar vart annat år. Problemet är när potatisen är klar och ska börja tas upp är det många som är avgnagda till hälften så halva skörden går till någon gnagare. Första året visste jag ju inget för än de skulle skördas men andra året satte vi vindsnurror som skulle vibrera i marken men det hjälpte inte. Har bussat hunden på att gräva i gångarna men inget hjälper. Är det råttor eller vad tror ni? Hur ska jag bli av med dem? Har satt andra grönsaker men de rör inte dem som tur är. Jag vill så gärna odla potatis det är ju så gott.
Råttor tror jag inte det är utan sork. Det finns ju sorkskrämmor och fällor på marknaden. Vet tyvärr inte hur bra de fungerar eller om de fungerar alls?

Usch - vi har diskuterat sork många gånger och ingen har ett riktigt bra medel att hålla dem borta.

#2 Joda surströmming var de väl
mvh/bjorsa

Nej sorkar är ett gissel att få bort.

Om du inte hör till storodlarna som ska ha flera hundra rader eller i den stilen så finns det ett sätt.
Odla din potatis i sandbädd i pallkragar med gräsklipp som gödsel , det enklaste sättet att odla på och du får dessutom en tidigare skörd än med konventionell odling, dessutom kan inte sorkar/möss gräva i sand så dom blir man automatiskt av med!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Åh, tack Tilda.T. Jag har många pallkragar ska bara skaffa sand. Jag brukar väl ha ca 50 sättpotatis.

Kom ihåg att vattna vid torka det är den enda nackdelen med detta sätt att odla. Prova även att så morötter i en krage , du ska få se vilken sprutt det blir på dom om man har rejält med gräsklipp på dom!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!