Sådder på gång
Skolade om lite plantor i uterummet idag och tog några bilder. Längst fram syns tobaksblomma och i bakgrunden två sorts tomater; miniplommontomater främst och längre bakom körsbärstomater.
På nedre hyllan har jag nu skolat om lobelia, salvia, sommarflox,stjärnöga och silveröga och petunia. Sådde idag av klängväxterna spanska flaggan och blomman för dagen. Sen tog jorden slut, så resten får vänta till måndag.
Så fint och prydligt det ser ut
/Maria
Det är nog bara som det ser ut på bild:) Prydlighet är inte min starka sida, men jag brukar få det att växa och det är det viktigaste.
Oh så härligt det ser ut. Jag är sent ute i år men vi har haft en lång o kall vinter här uppe. Det brukar komma ikapp ändå, hoppas på en finfin sommar istället.
Ser ju fin fint ut
jag sådde för ett tag sen o det tog sig sakta o säkert, så en dag när jag kom hem efter att ha varit borta hela dan så har massor av plantor dött, SKIT GREJER, dom hade ju alldeles lagomt blött/torrt o det var liksom varannan planta i byttorna som dött. Konstigt alltså
Vilka stora tomatplantor! Mina är mycket mindre. Fast det är inte så länge sedan jag sådde dem. Så här ser det ut i vårt gästrum just nu.

Visst är det roligt när det växer. Vissa av växterna fick växa lite fortare bara. Såsom penséer och violer.

Jag har också en massa sådder. Och de blir bara större. Jag börjar dock snart undra om det kommer att bli någon sommar så att jag kan få plantera mina blommor.
Jag vågar heller inte plantera ut mina nya plantor men sommaren kommer säkert snart
/Maria
Vad avis jag blir! Jag har tomater som håller på att rodna där ute så jag ska väl få smaka någon i alla fall. Tror att jag skippar tomater nästa sommar. Man ska nog ha ett växthus.
Nejdå ge inte upp! Det finns väl inget härligare än egna tomater. Kanske ska du pröva en annan sort. Kanske plantera i kruka så kan du flytta in och ut lite för att förlänga säsongen åt båda håll.
De är planterade i kruka idag. Står mot en södervägg, det är det bästa jag kan erbjuda.
Flytta ut och in är inte något för mig, Jag kommer att få några tomater nu på sluttampen. Men min dröm var ju solvarma tomater på sommaren. Nu är det liksom för sent.
Vi får se hur det blir nästa år.
Det finns många olika tomatsort det går att hitta sorter som har lite snabbare utvecklingstid ex. Ida Gold. Jag sådde i början av april och har odlat dem i stora svarta tomathinkar vid en vägg och jag har skördat i flera veckor nu.
Fröfirmor som ex. Runåbergs anger hur många utvecklingsdagar sorterna har så där får man viss hjälp att hitta snabba sorter.
Tack för tipset Åsa - jag får kanske testa igen. Vi hade också en otroligt kall vår här så allting var försenat från början.
Viktigt är också att inte ställa ut tomatplantorna för tidigt man tjänar inget på det, plantor som stått för kallt stannar i tillväxt och har ofta svårt att komma igång igen även om det blir varmt, så man kan gott vänta med att skjutsa ut dem till en bit in i juni ifall man odlar utan växthus.
De kom inte ut förrän en bit in i juni. Vi hade som sagt väldigt kallt här i våras.
Samma här Asta, jätte kallt länge så jag hinner inte heller få tomater fast jag haft mina mot husväggen bakom en ställning med klarplast över så det har ju varit lite som ett drivhus, men det hinner inte bli tomater, har massor med småa, men dom kommer aldrig att hinna gå till så man kan ta in o låta mogna i fönstret ens
Ja - det har varit ett väldigt konstigt väder det här året. Åtminstone där vi bor.