Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterfröerfrösådder
Läst 6668 ggr
Linnea
2010-08-11 11:38
0

Melon

Är det nån här som planterat melonfrö nån gång? Hur gick det isf, kom det upp nåt och klarade sig plantorna?

Jag har sått från från vad jag tror var en Galiamelon. Efter bara et par dagar syntes de första små plantorna, nu är där en hel drös. De största är ett par cm höga.

Har ni några bra tips på hu rjag ska fortsätta? Dom står nu i ett minidrivhus inne, när kan jag sätta dom utanför drivhuset?

Skynda långsamt så går det fortare.

Åsa S
2010-08-11 15:32
0

Ja jag har odlat melon. För att få chans till skörd i vårat klimat köper man frö till en sort som passar för nordisk odling. Fröerna sås i slutet av april-början av maj gärna i gurkkrukor ca 12cm. När det är varmt ute (melon gillar inte temperaturer under +15C) kan man plantera ut dem EFTER AVHÄRDNING i växthus, vid varm husvägg eller i stor svart hink ca 20liter. Melon är känslig för rothalsröta och får inte planteras djupare än vad den stod i krukan, använder man gurkkruka stoppar man ner hela krukan gärna så den är någon cm ovanför jorden. Melonplantorna hålls sedan lätt fuktiga och när de blir stora slingerväxter börjar man ge lite mera gödning + man kan gärna hjälpa till med pollineringen. Får man en lång och varm höst kan man få god skörd även om man inte har växthus, huvudsaken är att de sitter varmt, soligt och skyddat.

Om du sått nu får du nog mera se den som en grön prydnadsväxt inte som något som kommer att producera frukt, gurkväxter trivs inte inomhus i våra bostäder.

Linnea
2010-08-12 11:03
0

Nej jag tänkte inte försöka få frukt så här första gången, jag ville mest se vad det blev av det hela.

Linnea
2010-08-12 11:05
0

Efter lite googlande så har jag kommit fram till att de inte är en galia. Melonen hade väldigt orange fruktkött och hade nätmönster på skalet.