Värme till Tomat?
Har dragit upp småplantor av två olika sorters tomat i ett litet drivhus i mitt fönster. Nu börjar jag dock bli lite nervös inför omplanteringen. Tomater vill, som jag förstått det, ha ganska varmt och mysigt men i vårt fönster är det bara sol några timmar på morgonen. Det är dessutom lite dragigt då det inte håller helt tätt och vi har ingen balkong…
Vad finns det för något jag kan göra för att få dem att överleva? Kan man använda värmeslingor eller värmemattor för terrariebruk till fönstret? Är UV-lampor en bra idé? Alla tips och tricks mottages med största tacksamhet, vill ju gärna ha kvar de små sötnosarna i fönstret :)
Så himla varmt vill inte tomat ha, de klarar sig bara du har varmare än +7 men för tillväxt ska du nog ha åtminstone runt +15-20C. (helst inte över +30C tomat gillar inte höga temperaturer). Ljus gillar de däremot så är fönstret mörkt när solen inte är där kan man ju ge extra belysning.
(solsken är dock inte nödvändigt och faktiskt kan för mycket gassande solljus på en fönsterbräda skada många växter speciellt i ett litet drivhus där kan det snabbt blii dödligt hett för många växter.)
Hmm, jag ska alltså skaffa en termometer att sätta på insidan så jag vet ungefär hur varmt jag har det :P Är det någon speciell sorts belysning jag ska tänka på?
Det går bra att ge extra belysning med en lågenergilampa eller lysrör som placeras 1-2dm ovanför växterna.
(inte glödlampor eller halogenlampor som blir heta de ger dåligt med ljus + de bränner sönder växterna när de blir sådär jättevarma)
Okej, tack för tipsen :)
När vi ändå snackar tomater. Jag har sått några tomatplantor för första gången. Jag har inte något växthus utan tänkte ha dem utomhus. Kan det funka det också? Min tanke är att ställa dem mot en söder vägg.
Det går utmärkt att ha dem vid en södervägg planterade i marken eller stora byttor (ca 20 liter).
Frilandstomatsorter brukar dock funka något bättre än växthussorter så det beror lite på sorterna men oftast får man en hel del att skörda även på växthustomater.
Då får jag testa med stora byttor! Vete tusan om det är friland- eller växthussorter - det får jag se. Den ena heter Outdoor-girl, så det låter som om den skulle kunna vara ute. Den andra är en körsbärstomat.
Outdoor girl är en ganska tidig och vädertålig sort så den borde funka bra.
Det låter ju bra! Får jag bara tomater av en sort så blir jag nöjd. Jag har inte tänkt mig några massor, men jag tycker det är så gott med solmogna tomater så jag tänkte att jag skulle få några sådana.
Jag har haft tomater varje sommar i vårt uterum och det har blivit "ganska" lyckat men en sommar hade jag en tomatplanta över som jag grävde ner i grönsakslandet och JÖSSES vad tomater det blev
/Maria
Japp ibland går det bättre ute speciellt ifall man håller uterum el växthus stängt mycket under sommaren. Tomatens pollen dör när det går en bit över +30C (i ett litet stängt inglasat utrymme stiger temperaturen ganska mycket) och i stängda rum kommer inte pollinerande insekter in.
#12 De där plasthyllorna kan man inte odla tomat i. Dels är de för små möjligtvis kan man få in 1st busktomat av mindre modell under sommaren. Men sedan har man problemet att de blir på tok för varmt i litet instängt platsöverdraget ställe, ju mindre desto större problem med höga temperaturer, jag har jätteproblem soliga somrar i mitt lilla växthus 6kvm poch det är ju inte en 1kvm i en sån där plasthylla. Tomat sätter INGA frukter ifall det blir för varmt. De funkar dock utmärkt till förkultivering på våren (ifall det inte står i alltför gassande sol) + man kan sätta in växter i det på hösten för att få lite skydd mot nattfrosten.
Jag har köpt min hylla på Lidl och jag betalade nog runt 150kr (Jula tar 149kr så 150-200kr är vad de brukar ligga på). Jag har min mot husväggen där det är helt vindstilla.
Jag har också en sådan hylla. Jag har monterat ett lysrör över varje hylla, kopplade till en timer och hade mina frösådder i den.
Det kan hända att det blir för varmt, men man kan ju ha hela framsidan öppen om jag förstått saken rätt.
Jag har körsbärstomater, så jag ska göra ett test. Det går ju alltid att ta bort "tältet" om det visar sig bli helt fel.
20 euro motsvarar ca 190 kronor.
Många körsbärstomatsorter är kraftigväxande och blir enorma plantor (storleken på frukten ger inte hänvisning till hur stor plantan blir)
Många sorter behöver 20liters byttor dvärgsorter som Tiny Tim kan funka med 10liter men annars behöver man stora odlingsbyttor.
Tänkte plantera dem direkt i jorden utan kruka och jag tänker inte göra detta till en prestigefråga. Går det inte så går det inte, men man måste ju få prova i alla fall.
Jag gjorde misstaget ett år att tro att körsbärstomater skulle automatiskt vara mindre plantor men de växte ända upp till taket i uterummet.
I år har jag också tänkt att ha några i uterummet och sätta någon direkt i jorden ute så får vi se vad som händer
/Maria
Har flera år haft körsbärstomater i uterummet som blivit högst en meter höga, så det finns säkert flera sorter.
#19 Absolut. Jag har även haft små körsbärstomater i ampel.
/Maria

Fick förra året i tips av grannen att täcka runt om plantan med gräsglipp, både ger näring, stadga och lite värme till svagare plantor.
Mvh Linda
själv har jag som test haft en tomat planta med ett akvarium över sig, soligt läge och jag lyfte enbart på karet när jag skulle vattna. karet i fråga är på 40-50L ca 40-45cm högt. där blev det över +30c. den tomaten är nu mycket större än dom andra och har kart. tomat är inte så värmekänsligt enligt mig. plus odlas dom ute mot en söderävgg så blir det över 30c de flesta soliga dagar. och tomat vad jag vet odlas nere i medelhavsområdet där det i skuggan blir mellan 33-37grader. jag vet inte om pollen dör vid över +30c, men jag vet att plantan och frukten utvecklas väl i över +30c (det gör det hos mig och har alltid gjort).